Dünya fındık üretiminin yüzde 80’ini, ihracatının ise
neredeyse yüzde 100’ünü elinde bulunduran Türkiye, ne yazık ki bundan ne kazanç
anlamıyla ne de sağlıklı ürün üretip yeme anlamında yeterince fayda
sağlayamadı.
Dünya çikolata sanayinin en önemli hammaddesi olan
fındığı ucuza satıp, ürün olarak çok daha fazlasına geri satın almanın yanında,
yanlış uygulanan politikalar yüzünden üretici de fındığa karşı küstürüldü, her
geçen yıl bahçeden biraz daha uzaklaştırıldı. Üretim ve kalite her geçen yıl
azalıp düşerken, azalan ürün ve artan üretim maliyetlerinden dolayı yeni
nesiller artık neredeyse hiç bahçeye girmiyor. Fındık üretiminin her aşaması
dışardan alınan işçi desteğiyle yapılıyor. Dışardan derken, eskiden komşu illerden
ve yakın zamanda doğu illerinden gelen mevsimlik işçiler bile artık kabulümüz.
Fındığın işçiliği artık büyük oranda komşu illerden gelen yabancılar (Gürcü ve
Azerbaycanlı işçiler) tarafından yapılır oldu. Yani fındığı ihraç ederken
işçiliğini ithal eder hale geldik. Böyle giderse yakın gelecekte yerli
işçiliğin yanında yerli üretici hatta bahçe sahibini bile göremeyeceğiz.
Bahçeyle ilgilenmeyen, fındığı unutan yeni nesil gitmeyi dahi zor gördükleri
bahçelerini satarak ellerinden çıkarıyor/çıkarmaya devam ediyor. Sahile yakın
değerli sayılabilecek fındık bahçeleri ise konut ve inşaat işgalleriyle yok
ediliyor…
Gelelim başlıkta ki ifademe; yıllarca yerli üretimde
fındık çikolatalı fındık kreması diye bu millete bildiğiniz kakaolu margarin
yedirdiler. Fiskobirlik’in üretimi olan fındık ezmeleri hariç!
Nutella'dan önce Türkiye'de fındık kreması üretiminde
kullanılan fındık oranı yüzde 3’ler, en fazla yüzde 6’lardaydı. Nutella'nın
Türkiye pazarına girmesi ve Pazar payını arttırması, ardından Türkiye'de üretime
geçmesinden sonra (Manisa’da) fındık kremalarında kullanılan fındık oranları da
ancak artış gösterdi. En az Nutella'nın fındık oranı olan yüzde 13 oranında
fındık tüm fındık kremalarında kullanılan oran oldu. Örnek vermek gerekirse
Fiskobirlik Nuga ürününde artık yüzde 16 oranında, diğer önemli üreticilerden
Torku 13.5 oranında fındık kullanıyor. Aslında eskiden büyük oranda kakao ile
renklendirilmiş, şekerle tatlandırılmış yüzde 70 ve üzeri bitkisel yağ içeren
son derece sağlıksız ürünler tüketiyor/tükettiriliyorduk. Nutella sayesinde
oluşan rekabet ortamı kaliteyi arttırmıştır diyebiliriz. Bu anlamda Ferrero
Teşekkürü hak etmektedir. Diğer taraftan artık Türkiye'de üretim yapan ve yerli
ürün ve işçilik kullanan Nutella'da artık yerli bir üründür diyebiliriz.
Bundan çıkarılacak acı sonuç; sen kendi değerlerine sahip çıkmaz ve iyi değerlendiremezsen, elin oğlu gelir senin olanın sahibi olur, kazanan olur. Sende en azından daha sağlıklı ve kaliteli ürünü parasını ödeyerek yersin…