SON DAKİKA
SON DAKİKA


Boğaz'da gemi geçişlerinin emlak değerlerine etkisi var mı?
6.04.2020

İstanbul Boğazı’nın her iki yakasında 600 civarında yalı bulunduğu, bu yalıların 366 adetinin tarihi eser niteliğinde olduğu, bu yalı yapılarının fiyat aralığının 5 milyon dolar ile 100 milyon dolar arasında değiştiği belirtiliyor (https://www.turizmgunlugu.com/ Gayrimenkul Danışmanı Evrim Kırmızıtaş).

 

Başka bir değerlendirmede; İstanbul Boğaz’ında 622 adet yalı olduğu, yalıların birinci dereceden tarihi eser, ikinci derecen tarihi eser biçiminde sınıflandırıldığı, ayrı bir kategori olarak önünden yol geçen yalıların bulunduğu, bu yalıların bu sayıya dahil olmadığı, ikinci dereceden tarihi eserlerin 300 kadar olduğu, 60- 70 tane yalının her yıl el değişikliği olabildiği, nedenlerinin aile vefatı olabildiği, anlaşmazlıkların olabildiği, ekonomik sıkıntılarını olabildiği dile getiriliyor (https://www.trthaber.com/ Gayrimenkul danışmanı Evrim Kırmızıtaş) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı; 2019 yılı İstanbul Boğazı gemi geçiş istatistik özeti olarak 41112 adet geminin İstanbul boğazından geçtiğini belirtmektedir. Veriler incelendiğinde Boğazdan geçen gemilerin sayısında her geçen yıl azalma olmaktadır (2006 Yılı 54880 gemi, 2013 Yılı 46532 gemi, 2012 Yılı 48329 gemi).

 

Emlak fiyatlarına etki eden birçok parametre bulunmaktadır. İstanbul Boğazı’ndan geçen gemilerin, özellikle bu yalıların emlak fiyatları üzerinde nasıl bir etkisi bulunmaktadır? Pozitif ya da negatif açıdan değere olan etkisini belirlemek, ciddi bir yaklaşım geliştirmek önemli bir sorudur? İstanbul Boğazı’ndan yılda yaklaşık 50 bin adet yük gemisinin geçtiği belirtilmektedir. Kanal İstanbul projesi gündeme geldiğinde, bu yalıların emlak değerleri, gemi geçişlerine bağlı olarak nasıl değişebilir? Değerlendirilmesi gereken bir konudur. Emlak değerlerinin belirlenmesi, gerçekten üst düzeyde uzmanlık gerektiren bir konudur. Bakış açısına göre, konuya katılması gereken parametrelere göre, bu değer tespitleri arasında, belirgin farklıklar ve farklı yaklaşımlar oluşabilir.

 

Dolayısıyla konuyu profesyonel olarak değerlendirmek gerekmektedir. Kanımca, Kanal İstanbul gündeme geldiğinde, boğazdan geçen büyük gemilerin sayısında ciddi oranda bir azalma yaşanabilir. Tabii ki konu İstanbul olunca, dünyanın en önemli lokasyonlarından birisi olunca, bu tür soruların da akla gelmesi normaldir. Bu konu Kanal İstanbul’un kapsamında yapılacak fizibilite çalışmalarının bir parçası olmalıdır. Yalıların ve boğaza nazır yapıların özellikle, gemi geçişlerine bağlı olarak, fiyat değerlerinin nasıl değişebileceği, nötr mü kalacağı, pozitif ya da negatif olarak mı değişeceği, Boğaz’da planlanacak olan yeni turizm ya da diğer aktivitelerin durumu vb konuların da değerlendirilmesi gerekmektedir.

© 2020 www.karadenizgazete.com.tr | Karadeniz Gazetesi bir Güçlü Ticari Ve Sınai Ürünler Pazarlama Ticaret Ve Sanayi Anonim Şirketi ‘dir.

Giriş Yap