Günümüzde futbol
büyük bir küresel endüstri haline geldi. Kulüplerin ekonomik yapılarına bağlı
ilişkileri ve yönetilemeyen gerçekler içerisinde, çeşitli algı yönetimlerinin
ışığında, Trabzonspor yine de kanımca
çok büyük iş başardı. Trabzonspor’un yapması gereken, altyapısından
çıkaracağı bu futbolcularla ekonomik yapısını güçlendirirken bu alanda bir
model oluşturma anlayışı olmalıdır.
*
Kamu kurumlarında
özellikle yapımcı kamu kurumlarında bazı konuların özellikle yeniden ele
alınması gerekiyor. Önemli projelerde önemli tıkanıklıklar yaşanabiliyor. Bu
tıkanıkların aşılmasında çeşitli yaklaşımlar getirilebiliyor. Olmaz mantığının
ağır bastığı birçok işte, mühendislik yaklaşımları ile konuların rahatlıkla
olur anlayışına çevrilmesi mümkündür. Görevliler sorumluluk almaktan çeşitli
vesilelerle kaçınabiliyor. Burada gerçek uzmanlık öne çıkıyor. İnisiyatif öne
çıkıyor ama maalesef inisiyatif anlayışı çoğunlukla uygulanamıyor. İnisiyatif alacak kişilerin uzmanlık
derecesinin üstün olması ve sistem içerisinde çözüm üretecek yaklaşımları profesyonel
kurum anlayışı ile öne çıkarmak gerekiyor. Projelerin önünü açmak
gerekiyor.
*
Kanal İstanbul
çeşitli yönleriyle tartışılıyor. Savunanlar bir tarafta, savunmayanlar bir
tarafta algısı oluştu. Böylesine devasa proje önerilerinde konunun bütün
yönleriyle tartışılması, projenin gereğidir. Fizibilite profesyonelliği
önemlidir. Fayda maliyet analizlerinde dikkate alınması gereken bir öneri
sunacağım. İstanbul ciddi derecede bir deprem riski altındadır. İstanbul’da çok
ciddi derecede bir kentsel dönüşüm ancak modern bir kentsel dönüşüm gerekli. Bu
kentsel dönüşümün sağlanmasında, İstanbul’un merkezi alanlarındaki riskli
alanların boşaltılarak bu alanların yeşil peyzaj anlayışıyla yönetilmesi,
İstanbul’a tarihi ve turistik değer kazandırılması önemli. Ayrıca, bu dönüşen
alanlardan oluşacak taşınmanın Kanal İstanbul bölgesinde belli nüfus
planlamaları ve projeksiyonlar ile gerçekleştirilmesi de düşünülmelidir. Bir
yandan yıkılacak bölgelerdeki inşaat artıklarının geri dönüşüm ile
değerlendirilmesi, oluşacak ranttan doğru modeller ile arsa sahiplerinin de
taltif edilmesi gerekli. Tabi İstanbul’dan tersine göçü başlatacak planlamalar da
gerçekleştirilmeli. Boğaz’daki yalıların ekonomik değerleri ve büyük gemi
geçişlerine bağlı emlak değeri gemi trafiği ilişkisi de düşünülmeli. Sayın Ali Babacan’ın Kanal İstanbul’a
kategorik olarak karşı değilim anlayışını son derece önemli buluyorum.