Doğu Karadeniz Bölgesi son yıllarda önemli ulaşım
yatırımlarını alan bir bölgedir. Bölgenin ulaşım altyapısı, makro yaklaşımlarla
birlikte güçlendirilmiştir ve bu güçlendirme sürmektedir. Artvin, Rize,
Trabzon, Giresun ve Ordu illerinin Doğu Anadolu ve Güney Doğu Anadolu
bağlantıları, kuzey güney doğrultulu uzun tünellerle birlikte
güçlendirilmektedir. Bu uzun tünellerle birlikte, mesafeler kısalmakta, eğimler
azalmaktadır.
Özellikle yüksek tonajlı ağır araçlar yüksek eğimli
kesimleri düşük hızlarıyla çıkarken önemli oranda yakıt sarfiyatı söz konusu
olmaktadır. Eğimlerin düşmesi ve hızların 20-30 km/saat düzeylerinden 60-70
km/saat düzeylerine çıkarılabilmesi noktasında akaryakıt sarfiyatı üç kat
düzeyinde azalmaktadır. Ayrıca bakım ve onarım giderleri ile birlikte diğer
işletme maliyetleri de konu bakımından pozitif etkilenmiş olacaktır.
Bir diğer konu ise illerin transit trafiği şehir içerisinden
alacak olan denize paralel inşa edilen “güney çevre yolları” olmaktadır. Güney
çevre yolları bakımından Trabzon hızlı bir odaklanmaya ihtiyaç duymakta olup
diğer illeri bu bakımdan önemli başarılar ortaya koymuştur. Sonuçta Doğu
Karadeniz İllerinin çevre yollarının varlığı ve de iç bağlantılarının güçlenmiş
olması özellikle “yol endüstrisi bakımından” önemli bir avantajlı konum
oluşturmuştur. Hammadde kaynaklarının varlığı ile bu yolların etkileşim düzlemi
“hammaddelere” erişim kolaylığı ve bu kaynakların işletim kolaylığı bakımından
son derece pozitif bir konum oluşturmaktadır. Bu konumlanma, aynı zamanda liman
bağlantılarının varlığı da düşünüldüğünde lojistik açıdan ve aktarma
bakımlarından da büyük kolaylıklar oluşmaktadır.
Bölgedeki özellikle maden zenginlikleri ele alındığında,
Doğu Karadeniz Bölgesi’nin kalkınma hamlesinde “çevre yolları” ve “uzun
tüneller” etkileşimi bağlamında önem sinerjik bir biçimde artmaktadır. Bu önem
Bölgenin bir Arge Merkezi’ne sahip olması gerekliliğini kuvvetlendirmektedir.