Ülkemizde yolcu ve yük taşımacılığı büyük oranda karayolları
üzerinden gerçekleştiriliyor. Dolayısıyla karayolları daha büyük ve daha fazla
gerilmelere maruz kalıyorlar. Avrupa Ülkeleri karayolu kaplamalarının oluklanma
mukavemetini artırmak için taş mastik kaplama türünde uygulama yapıyorlar. Aynı
uygulama Ülkemizde de dizayn ediliyor ve uygulanıyor.
Karadeniz Sahil Yolu inşaatını Türkiye'nin en büyük karayolu
firmaları yaptı.
Kabalaştırılmış gradasyon kullanıldı. Katkılı uygulamalar
gerçekleştirildi.
Yaklaşık yirmi yıldır bu kaplamalar hizmet verdi ve vermeye
devam ediyor.
Karadeniz Sahil Yolu bu sürede, bu taşımacılık koşullarında
çok üstün performans gösterdi.
Son zamanlarda şehir geçişlerinde sinyalize kavşak
bölgelerinde aşırı yavaşlama durma hareket etme dinamik yüklemerine karşı kısmi
oluklanma sorunları gözlenebiliyor. Ancak bu da son derece normal. Belirttiğim
gibi bu koşullarda sahil yolu çok üstün performans gösterdi.
Önümüzdeki süreçlerde ve zamanlarda karayolu kaplamalarında
yenilemeler gündeme gelecektir. Bu bağlamda geri dönüşüm uygulamaları da önemli
bir alanı oluşturabilir.
Son derece üstün performanslı üstyapıları inşa eden yol
firmalarımız bu yenileme çalışmalarında da mutlaka görev üstleneceklerdir.
Yenileme sırasında geri dönüşümle birlikte yeni
teknolojileri kullanan firmalarımız üstün performansları sürdürebilmek için
nanokompozit ve karbonnanotüp uygulamalarını bir seçenek olarak, dizayn
süreçlerinin ve alternatiflerinin bir yönü olarak sorgulayacaklardır.
Sonuç olarak Türkiye karayolları firmalarımız dünyanın her
yerinde çok başarılı işler yapıyorlar.