Türkiye’de,
üniversitelere yönelik destekler her anlamda gelişmiştir. Üniversiteler,
Türkiye’de ve dünyada gelişen hibe mekanizmalarından, proje desteklerinden
yararlanabilmektedir. Mevcut şartlarda, çok çalışmak ve çok üretmek isteyen
rektörlerin strateji geliştirme yetenekleri güçlendirilmiştir. Bağımsız çalışma
koşulları iyileşmiştir. Bu bakımdan; icraatçı, girişimci mantığı üniversiteye
ve bölgeye taşıyan, pozitif, kolaylaştırıcı, aktif rektörlere ihtiyaç var.
KTÜ
ve Kalkınma Politikaları ile ilgili olarak, uzun zamandan bu yana, süreç
içerisinde, gazete yazılarımda, televizyon programlarımda, radyo programlarımda
çeşitli görüşlerimi dile getirdim. Tabloları; potansiyel ve kinetik bağlamlarda
değerlendirmek gerekir. Bu konuları önümüzdeki süreçte daha da açacağım.
Bölgemizde ve ülkemizde, kalkınma konuları bakımından, ekonomik sıkıntılara
rağmen, çok hızlı kalkınma elde edilebilecek altyapılar söz konusudur. Yani
kısa süre içerisinde her anlamda çok büyük kapasitenin yine kısa süre
içerisinde bir kinetik gereksinime dönüşeceği kesindir. Sorunlara rağmen,
Türkiye’nin hızlı kalkınması için, gereken koşullar oluşmuştur. Türkiye, çok
kısa süre içerisinde, koyduğu küresel hedefleri gerçekleştirebilecek bir
kinetik potansiyele sahiptir. Bu açılardan yola çıkarak;
• Tarım, gıda, turizm, sanayi
günümüzde her şey çevresel konulara bağımlı, bu nedenle ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ
BÖLÜMÜNÜ kurmak için;
• Yaşadığımız son süreçler ve gelinen
konjonktür bir kere daha gösterdi ki olmazsa olmaz konu tarım, bu nedenle
ZİRAAT FAKÜLTESİNİ kurmak için,
• Türkiye’de havaalanı uygulamaları
genişledi ve güçlendi, bu sektördeki eksikliği ve kaliteyi güçlendirmek,
altyapıyı güçlendirmek ve kapasite oluşturmak adına HAVACILIK YÖNETİMİ bölümünü
kurmak için,
• Bölge turizmin merkezi olacak
özellikleri fazlasıyla barındırıyor, kış turizmi, doğa turizmi, tarih turizmi-
TURİZM FAKÜLTESİNİ kurmak için,
• Bu dönemde, gelinen noktada,
küçülmek değil büyütme stratejileri konuları ve sorunları çözer. İKİNCİ ÖĞRETİMİ
tekrar açmak için,
• Gazi Üniversitesi, Atatürk
Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi, Anadolu Üniversitesi açık ve uzaktan
eğitim öğretim veriyor. Anadolu
Üniversitesi bu fakülteyi yaklaşık kırk yıl önce kurdu. Üniversiteyi büyütmek,
eğitim olanakları sunmak, alternatif imkanlar oluşturmak ve ara disiplin
eğitimler vermek üzere KTÜ AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM FAKÜLTESİNİ kurmak için,
• EMLAK VE EMLAK YÖNETİMİ BÖLÜMÜNÜ
kurmak için,
• KTÜ’de var olan güçlü idari
kapasiteyi, güçlü akademik-idari yönetim kapasitesi ile birleştirerek her
alanda KTÜ’de yeniliklerin önünü açmak üzere,
• Üniversite Kent Kamu İşbirliğini
gerçek anlamda güçlendirmek üzere sektörel raporları yayınlamak ve bölge ve
ülke kalkınmasına gerçek manada üstün hizmet etmek üzere,
• Trabzon Büyükşehir Belediyesinin
teknik uygulama kapasitesini artırmak üzere Arge merkezi olarak Büyükşehir
Belediyesine hizmet vermek için,
• Lise öğrencilerine meslek
tanıtımlarının ve gelişen meslek süreçlerinin, bilimsel araştırma
metodolojilerinin profesyonel bir şekilde okullarında düzenli olarak verilmesi
için etkin çalışmalar yürütmek noktasında, mesleklerin tanıtılması ve
tercihlere bağlı moralsizliklerin ve motivasyonsuzlukların aşılmasında doğru
yönlendirmelerin, bilgilendirmelerin, aydınlatmaların sağlanacağı bir sistemin
kurulması ve ailelerin de bu şekilde moral motivasyon huzurlarının sağlanması
için OKULUNUZDA EĞİTİM VERİYORUZ PROJESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ ve
yaygınlaştırılması için,
• Üniversiteye, bölgesel kalkınma
politikaları bağlamında büyük bütçeli hibe projeleri kazandırmak üzere,
Rektörlük bünyesinde etkin bir Avrupa Birliği Ofisi oluşturmak için;
• Hızlı kalkınmayla Tıp Fakültesini
ve ilgili birimleri kısa süre içerisinde her bakımdan güçlendirmek ve Bölgesel
bir çekim merkezi haline getirmek için,
• Doğu Karadeniz Bölgesi Mineral
Bankasını kurmak için,
• Gelmeyi beklemeden gitmeyi esas
olan bir üniversite olmak için, toplumun ilerleme anlayışını güçlendirecek bir
felsefeyi oluşturmak için,
“The
Times Higher Education” 2020 yılında dünya üniversitelerini
değerlendirmektedir. Bu değerlendirme,
“Birleşmiş Milletlerin Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinin” performans
tablolarını esas alır. Kapsamlı ve dengeli karşılaştırmalar sağlamak için
dikkatle kalibre edilmiş göstergeler kullanılmaktadır. İkinci baskısı
yayımlanan bu çalışmada, 85 ülkeden 768 üniversite yer almaktadır. Bu
sıralamaya Türkiye’den 37 üniversite girdi. Listeye Türkiye’den giren bazı
üniversiteleri listenin aşağısından yukarısına doğru belirtiyorum. Türk Hava
Kurumu Üniversitesi, Sakarya Üniversitesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Marmara
Üniversitesi, Karabük Üniversitesi, İzmir Teknoloji Enstitüsü, İstinye
Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul Medipol Üniversitesi,
Haliç Üniversitesi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Beykent Üniversitesi,
Anadolu Üniversitesi, Yeditepe Üniversitesi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi,
Sabancı Üniversitesi, Kadir Has Üniversitesi, İzmir Ekonomi Üniversitesi.
Karadeniz
Teknik Üniversitesi; Türkiye’nin en başarılı ilk on üniversitesi içerisinde yer
almalıdır. Yukarıdaki sıralamayı yapan kuruluşun yaptığı sıralamada Türkiye’de
ilk on üniversite içerisinde kısa sürede yer almalıdır. Hedeflerini hızlıca
yükseltmelidir. Daha birçok projemi, yaklaşımımı ve düşüncelerimi; kapsamlı bir
biçimde önümüzdeki süreçte paylaşacağım.