Trabzon’da,
artan araç sayısından dolayı, sürücülerin park arayışı hergeçen gün artmakta ve
yetersiz park yeri yüzünden birçok park yasağı olan bölge, park alanı olarak kullanılmaktadır.
Sürücülerin işgal ettiği bölgeler arasında, öncelikli olarak otobüs durakları söz
konusu olmaktadır. Sürücüler tarafından işgal edilen bu alanlar, otobüsün
durağa yanaşmasını engellemekte ve yolculara birçok tehlike arz etmektedir.
Otobüs
duraklarında önemli olan durumlardan biri; otobüsün olabildiğince kaldırıma
yanaşmasıdır. Bu koşulu sağlamak için; durak çeşidi ve yapılanmasını iyi
irdelemek gerekmekte ve bordürün yapısının otobüsü olabildiğince durağın
bulunduğu alandaki kaldırıma yanaştırabilmesi gerekmektedir.
Otobüs
durakları tesis edilirken dikkat edilmesi gereken hususlar; otobüs durak çeşidi
(yol üzerinde veya kenarında), duraklara güvenli bir şekilde ulaşabilme, durak
alanı içerisindeki hareket alanı, kaldırım kenar yüksekliği ve formu, yolcu
bilgilendirme levha ve uyarıcı işaretler ve durak dizaynı-donanımı konularıdır.
Örnek çalışmalar olarak, kaldırım kenar taşının biçimi yani bordür yapısı,
otobüsü olabildiğince kaldırıma yanaştırabilmelidir.
Avrupa’da
yapılan mühendislik araştırmaları sonucu, çeşitli durak dizaynları ortaya
çıkarılmıştır. Trabzon’da çeşitli noktalarda, durak yapıları, otobüsün durma ve
kalkma manevrası ve zamanını olumsuz yönde etkilemektedir. Özellikle de
duraklarda yapılan parklanmalar buna neden olmaktadır. Yolcuların özellikle
engellilerin binip ve inme konforunu ve can güvenliklerini olumsuz yönde
etkilemektedir.
Otobüs
durağı demek sadece durak demek değildir ve bekleme alanları bir tasarımsal
biçim olarak ele alınmalıdır. Otobüslerin yolcularını daha kısa sürede indirip
bindirebilecektir. Mevcut bulunan cepli duraklar her ne kadar ulaşımı aksatmayacağı
düşünülsede araç işgalinden dolayı otobüsler mecburiyetten yol üzerinde
yolcularını indirip bindirmektedir ve bu nedenle trafiği bekletme süresi her
hâlükârda oluşmaktadır. Yolcuları daha güvenli bir şekilde indirip bindirmek
mümkün olmalıdır.
Durak
konularına yeni dönemde farklı ve modern tasarımsal uygulamalar noktasında
eğilmek gerekmektedir. Gelişmiş durak tasarımlarına gereksinim
bulunmaktadır. Bunlar içerisinde; cep biçimli duraklar, banket üzeri duraklar
sayılabilir. Bu uygulamalarla hem yayaların ve hem de diğer araçların özellikle
toplu taşıma araçlarının konforu artırılabilir.
Trabzon’da
otobüs durağı yapıları, mühendislik ve mimarlık ve peyzaj uygulamaları
açısından ele alınarak örnek bir form geliştirilmelidir. Duraklar sosyalite
taşıyan yerlerdir. İnsanlara farklı ve değerli imkanları sunabilmelidir.