SON DAKİKA
SON DAKİKA


Superpave yaklaşımı noktasında bölgesel kapasite oluşturulmasına yönelik üstyapı laboratuarı önerisi
19.04.2022

Ülkemizde sıcak karışım asfalt kaplama tasarımı için ASTM D1559 Marshall Dizaynı kullanılmaktadır. Kaplamaların tasarımında bu yöntem kullanılmaktadır. Marshall yönteminin sıkıştırma ekipmanı düşen çekiç sıkıştırma yöntemine dayanmaktadır. Marshall yöntemi başarılı bir şekilde kullanılmasına karşın arazideki silindir sıkıştırmasını temsil yeteneği bakımından eleştiri almış bu performans farklılığını gidermek noktasında laboratuvarda yoğurmalı pres sıkıştırma yöntemini kullanan superpave yaklaşımına yönelim olmuştur. Superpave yaklaşımı bir yandan arazide sıkıştırma biçimi daha iyi temsil ederken dolayısıyla arazi ve laboratuvar arasındaki performans farkını daha iyi gözlemlemeyi sağlarken bir yandan da bağlayıcıların reolojik yapısını da sürece dahil ederek daha üstün performans arayış bağlamı oluşturmuştur.

Bilindiği üzere penetrasyonu aynı olan iki farklı orijindeki asfalt çimentosu reolojik bileşime bağlı olarak farklı performanslar oluşturmaktadır. Özellikle asfalten oluşum potansiyeli bakımından ve asfalten miktarı bakımından bağlayıcılar yaşlanma ve çatlama problemleri bakımından önemli derece farklı performans sergilemektedir.

Karayolları Genel Müdürlüğü Arge Bölümü “Superpave” konusunda Türkiye adına bir açılım oluşturmuş bölgelere göre tanımlama yapmış ancak Bölgelerde uygulamaya henüz tam olarak geçilmemiştir. Mevcut şartlarda, teknik altyapılar da değerlendirildiğinde, Superpave uygulamasının dizayn ve arge anlamında Bölgelere yayılması noktasında koşullar ve altyapılar gereği belli bir süreye daha gereksinim olduğu açıktır. Bu dizayn yaklaşımı SMA dizaynı için de kullanılmaktadır. SMA asfalt yani taş mastik asfalt üretimi bakımından ise Karayolları Genel Müdürlüğü ciddi miktarda üretim yapmaktadır.

SMA üretimi noktasında en önemli konuların başında uygun agrega üretimi gelmektedir. Kaba agrega bu agrega içeriğinin yaklaşık %80 kısmını oluşturmakta olup, bazalt agregaları bu açıdan büyük önem taşımaktadır. Doğu Karadeniz Bölgesi Ülkemizin en büyük bazalt rezervuarına sahip olup yukarıda açıklanan nedenlerle bir merkez olma özelliğindedir. Bölgede bir geleneksel ve yenilikçi asfalt laboratuvarı oluşması sağlanmalı, mevcut kaynaklarla ve Türkiye’nin açılım noktalarıyla birlikte “Bölgesel merkez oluşumu” hedefine öncülük yapılması hedeflenmelidir.

Trabzon’da konumlandırılması gerektiği ileri sürülen laboratuvar Bölgedeki Belediyeler, Ticaret Sanayi Odası, Meslek odaları, Üniversiteler, Kamu Kuruluşları ve yapımcı firmalarla entegre halde çalışarak önemli bir bölgesel çekim merkezi oluşmasına neden olacaktır ve bu hedef gerçekleştirilmelidir. Bölgemizde uluslararası ölçekte etkin bir altyapı ve üstyapı laboratuvarı Bölgesel gelişme politikaalrı açısından da oldukça büyük faydalar oluşturacaktır.

© 2020 www.karadenizgazete.com.tr | Karadeniz Gazetesi bir Güçlü Ticari Ve Sınai Ürünler Pazarlama Ticaret Ve Sanayi Anonim Şirketi ‘dir.

Giriş Yap