SON DAKİKA
SON DAKİKA


TOBB ''Yetenek Eksiklikleri ve Beceri Uyumsuzlukları''
25.10.2022

Avrupa Ticaret ve Sanayi Odaları Birliği (EUROCHAMBERS); “Okuldan İşe: Ticaret ve Sanayi Odalarının Rolü” raporunda önemli değerlendirmeleri sunmaktadır. Aşağıda bu yazıda verilen görüşler dile getirilmeye çalışılmaktadır. 

Yetenek eksiklikleri ve beceri uyumsuzlukları, iş dünyasına giren işletmeler ve gençler için günümüzün en büyük zorluklarından biridir. 

EUROCHAMBRES, her iki yılda bir, Avrupa'nın dört bir yanından 750 girişimci ile, işletmelerle yüksek düzeyde ilgili konuları tartışmak ve oylamak için, Avrupa Parlamentosu'nun yarı döneminde Avrupa Parlementosu Üyelerinin yerini aldığı bir etkinlik olan 'Avrupa İşletmeler Parlamentosu'nu düzenlemektedir. Ekim 2018'deki son sayısında, bugün doğru becerilere sahip personel bulmanın beş yıl öncesine göre daha zor olup olmadığı sorulduğunda, girişimcilerin %84'ü 'evet' yanıtını verdi. Aynı soru, Avrupa Girişimci Parlamento’sunun önceki iki baskısında da soruldu ve her seferinde 'evet' oylarının yüzdesi arttı. Bu endişe verici eğilim, Avrupa çapında bu yıl için 40.000'den fazla girişimci tarafından ifade edilen tahminleri değerlendiren 2019 EUROCHAMBRES Ekonomik Anketi'nde (EES) doğrulandı. Genel olarak olumlu bir görünüme rağmen, vasıflı personel eksikliği, art arda ikinci yılın ardından önümüzdeki yıl için (işçilik maliyetlerinden sonra) ikinci en büyük zorluk olarak sıralandı. 

Ticaret ve Sanayi Odalarının rolü önemlidir. Yetenek uyumsuzluğunun giderilmesinde, okuldan işe geçişin kolaylaştırılmasında ve şirketlerin kendi rollerini oynamalarına yardımcı olmada Ticaret ve Sanayi Odaları önemli bir rol oynamaktadır. Bunu, eğitim ve öğretim, girişimcilik ve ilgili alanlarda çok çeşitli faaliyetler geliştirerek, yöneterek, uygulayarak veya başka bir şekilde yer alarak yaparlar. Odaların dahil olduğu faaliyetler, bunlarla sınırlı olmamak üzere şunları içermektedir. Hem öğrencileri hem de şirketleri hedefleyen kariyer rehberliği, oryantasyon ve bilgi paylaşımı yapılmaktadır (örneğin kariyer günleri, oryantasyon fuarları, çalıştaylar, seminerler vb. gibi etkinliklerin organizasyonu). Yetenek tahmini (örneğin İtalya'da Excelsior; Almanya'da Fachkräfte-Monitor) ve beceri değerlendirmeleri (örneğin Avusturya'da, kişiye özel rehberlik sağlamak için 13 ve 14 yaşındakilerin becerilerini analiz eden Yetenek kontrolü çalışması) diğer bir konudur. Eğitim kursları düzenlenmektedir. Mesleki eğitim ile ilgili çeşitli işlevler ve çıraklık konusu incelenmektedir. Beceri ve/veya eğitim ve öğretime ilişkin ulusal danışma organlarına katılım, ulusal eğitim ve ekonomi bakanlıkları ve diğer ilgili kurumlarla işbirliği yapılmaktadır. Yarışmalar ve ödüller organizasyonu gerçekleştirilmektedir. Girişimcilik eğitimi ve girişimciliğe destek verilmektedir. Özellikle Odalar, eğitim ve öğretim politikalarının geliştirilmesi ve sunulmasında aktif oyunculardır. Mevcut en son verilere göre, Ticaret ve Sanayi Odalarının %80'i eğitim ve öğretimle ilgilenmektedir ve %48'i başlangıç veya sürekli mesleki eğitim ve öğretim vermektedir. Her yıl yaklaşık 1,8 milyon kişi, Oda ağı aracılığıyla eğitim nitelikleri almaktadır. Odalar, birçok AB ve aday ülkede çıraklık programlarının sunumu, yönetimi ve idaresinde kilit bir rol oynamaktadır. Her yıl yaklaşık 600.000 çıraklık konusu doğrudan Odalar tarafından yönetilmektedir. 

Yetenek tahminleri yapılmaktadır. Bazı odalar, ulusal düzeyde yetenek tahmininde görev almaktadır. Dikkat çekici bir örnek, İtalyan Ticaret Odası tarafından yönetilen 'Excelsior'dur. İtalyan işletmelerine yönelik bir ankete dayalı olarak Excelsior, beş yıllık bir süre zarfında beceri, eğitim nitelikleri ve meslekler açısından ülkedeki mevcut ve öngörülen işgücü talepleri hakkında derinlemesine bilgi sağlamaktadır. Beceri gereksinimleri konusu her zamankinden daha hızlı geliştiğinden, işgücü piyasasının beceri ihtiyaçlarını zamanında anlamak ve doğru bir şekilde öngörmek çok önemlidir. Ancak, beceri uyumsuzluklarıyla mücadelede gerçekten etkili olmak için, AB genelinde işverenler tarafından talep edilen beceriler hakkında karşılaştırılabilir ve yüksek kaliteli bilgilere sahip olmak çözümün yalnızca bir parçası olmaktadır. İyileştirmeler yapılacaksa, bu veriler eğitim ve öğretim müfredatının tasarımını ve sunumunu beslemelidir. 

Mesleki Eğitim ve Öğretim (VET) ve çıraklık konusu özellikle yine ele alınmaktadır. Mesleki Eğitim ve Öğretim, özellikle Avusturya, Almanya ve Lüksemburg gibi ülkelerin deneyimlerinin gösterdiği gibi, özellikle güçlü bir iş temelli öğrenme bileşeni içerdiğinde, gençleri iş dünyasına hazırlamak için çok önemlidir. Özellikle çıraklık eğitimleri, okuldan işe geçişi kolaylaştırdıkları ve çırakların istihdam edilebilirliğini artırdıkları için bu konuda kilit öneme sahiptir. Ne yazık ki, KOBİ'ler Avrupa'da özel sektör istihdamının üçte ikisini temsil ederken, çıraklık eğitimlerine katılımları, insan kaynakları, zaman ve ilgili mevzuat ve idari gerekliliklere ilişkin bilgi eksikliği nedeniyle handikaplı durumdadır. Bu nedenle desteğe ihtiyaçları vardır. Ayrıca, KOBİ'ler genellikle çıraklık eğitimlerine ev sahipliği yapmanın faydalarından habersizdir. Giderek artan sayıda KOBİ'nin çıraklık eğitimi sunmasını sağlamak için EUROCHAMBRES, KOBİ'ler için Çıraklık Koçları (AC4SME) projesini koordine etti ve bu projede Odalar personeli bünyesindeki 26 çıraklık koçunun KOBİ'lerin 12 ülkede çıraklık eğitimlerine ev sahipliği yapmasına yardımcı olmak için eğitim verildi. Erasmus Programı kapsamında finanse edilen bu büyük ölçekli Avrupa projesi, KOBİ'lerin iyi kurulmuş mesleki eğitim sistemlerinin bir parçası olarak çıraklık programlarına katılımında önemli bir rol oynayan Odalar arasındaki bilgi alışverişine dayanmaktadır. EUROCHAMBRES şimdi, KOBİ'lerin çıraklık sunma kapasitesini daha da artırmak için bu projenin başarılarını geliştirmeyi hedefliyor. Ulusal düzeyde, Odaların Mesleki Eğitim ve Öğretim ve çıraklık sistemlerindeki rolü ve katılımı önemli ölçüde farklılık göstermektedir. Odalar, şirketler ve okullar/çıraklar (örneğin Belçika, Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti, Macaristan, İtalya, Lüksemburg, Malta ve Sırbistan'da) arasında aracı kuruluşlar olarak iş temsilcileri ve daha az durumda mesleki ve eğitim kurumlarının kendi kendilerini değerlendirme sağlayıcıları olarak (örneğin Lüksemburg'da) hareket etmektedir. Ayrıca, Avusturya gibi ülkelerde Odalar, çıraklık eğitimlerinin ve mesleki eğitim kurumlarının kendi kendilerini değerlendirme sağlayıcıları olarak sistemin bölümlerinin idaresinden sorumludur. 

Mesleki Eğitim ve Öğretime dahil olan Odalar tarafından yürütülen işlevler, aşağıdaki unsurlardan birini veya bunların bir kombinasyonunu içerir: Bilgi, faaliyetler ve etkinlikler yoluyla kariyer ve mesleki rehberlik yapılmaktadır. Eğitimin tanımlanması/akreditasyonu şirketler için verilmektedir. Odaya katılan şirketlere tavsiye ve destek vermektedir. Okulların yönetimine katılım sağlanmaktadır. Çıraklık sözleşmelerinin kaydı tutulmaktadır.  Yerleştirme desteği veya teklifi verilmektedir. Çıraklık sınavlarının organizasyonu veya bunlara katılım gerçekleştirilmektedir. Mesleki yarışmaların organizasyonu yapılmaktadır. Mesleki Eğitim ve Öğretim konusunda danışma veya koordinasyon organlarına katılım sağlanmaktadır (devam edecek)

© 2020 www.karadenizgazete.com.tr | Karadeniz Gazetesi bir Güçlü Ticari Ve Sınai Ürünler Pazarlama Ticaret Ve Sanayi Anonim Şirketi ‘dir.

Giriş Yap