Gelişen trafik kombinasyonları nedeni ile kaplamalar daha
fazla gerilmelere maruz kalıyor. Yol kaplamalarının heterojen karışımlar oluşu,
çok çeşitli mıcırların kullanılıyor oluşu, kalite kontrol süreçlerindeki
konunun doğasından kaynaklanan handikaplar, üretim teknolojilerinin oluşturduğu
doğal oluşan sorunlar noktasında yol kaplaması yapmak göründüğü kadar kolay bir
konu değil. Konunun içerisinde yaşlanma problemleri, ısıtmaya bağlı oksidasyon
sorunları, laboratuvar ve uygulama koşulları arasındaki dizayn farklıkları,
katkıların etkin kullanım oranlarındaki farklı yaklaşımlar nedenleri ile yol
kaplaması inşa etmek gerçekten çok parametreli bir konu.
Dünya günümüzde konu üzerinde çok çeşitli araştırmalar
yapmaktadır. Bir yandan sıcak karışım asfaltların çevresel hasar yönlerini ve
ekonomik ısıtma kayıplarını azaltma noktasında soğuk karışımlar ve ılık
karışımlar üzerinde çalışmaktadırlar.
Bir yandan da üretim teknolojilerindeki sorunları
minimize etmek için, -shuttle buggy-gibi reglaj uygulamalarına giderken, bir
yandan da nanokompozitler, inert fillerler-farklı katkılar, güncel plent
teknolojileri üzerinde yeni çözümler geliştirmişlerdir.
Artık, gelinen teknoloji ile çok daha garantili ve uzun
ömürlü yollar da yapmak mümkündür. Ülkemizde çok ciddi bir birikim oluşmuştur.
Ancak konunun doğasından kaynaklanan nedenlerle sorun
beklenmeyen durumlarda da zaman zaman
bozulmalar oluşabilmektedir. Bu nedenle
kalite kontrol süreçlerine, bakım ve rehabilitasyon süreçlerine büyük önem
vermek gerekmektedir.
Amerika’da daha uzun yıllar yol bakım ve onarım
gerektirmeyecek yollarda ayrı sigortacılık uygulamaları geliştirilmiştir.
Örneğin Karadeniz Sahil Yolu, belirtilen koşullar, yük ve
yolcu taşımacılığının bağlamında Avrupa’nın kullanım oranlarının çok daha
üzerine kullanılmasına karşın bu yönlerden üstyapı performansları bakımından
çok iyi performans göstermişlerdir.
Havaalanı kaplaması Trabzon’da yenilenmiştir. Son
günlerde bu bağlamda lokal kaplama sorununun oluştuğu gündem olmuştur. Sorunun
Belediye tarafından yeniden kaplanmayla birlikte çözüldüğü
değerlendirilmektedir.
Gerekli incelemeler devam etmekle birlikte mevcut bakım
ve onarım uygulamalarının profesyonel olarak uygulanması ile kaplama sorunları
yönetilebilir.
Başka bir pencere açmak istiyorum. Bu ve benzeri sorunlar çözülebilir. Ancak
Trabzon’un düşünmesi gereken konu artık, çok daha modern, büyük kapasiteli,
uluslararası bir havalimanının inşası konusudur. Bölgenin turizm özellikleri,
gelişme potansiyelleri bağlamında Yeni Trabzon havalimanı konusu gündeme
hızlıca alınmalıdır. Bölgedeki ulaşım gerçekleri bu konuyu geçerli ve haklı
kılmaktadır.