SON DAKİKA
SON DAKİKA


Trabzon nereye?
10.02.2020

 
Mühendislik uygulamalarında; geleneksel ve yenilikçi (innovativeapplications) uygulamalar konularının tercih koşulları ve karar süreçleri üstün profesyonellik anlayışını zorunlu kılar.

Bugün, Avrupa’da, en ileri ve üstün performanslı katkı maddeleri ve yenilikçi uygulamalar olsa da; türüne, uygulama koşullarına, malzeme özelliklerine ve birçok faktöre bağlı olarak da halen geleneksel uygulamalar, titizlikle gerçekleştirilmektedir.

Geleneksel uygulamalar başlığında daha üstün performansların elde edilmesi için birçok dizayn çalışması yürütülmektedir. Mühendislik uygulamalarının ekonomiklik yaklaşımı noktasında ele alınması da bu konuyu zorunlu kılmaktadır.

Yukarıda sözünü ettiğim geleneksel ve yenilikçi uygulamalar arasındaki ilişkinin benzeri bir ilişkiyi, inşaat mühendisliği uygulamalarının altyapı ve üstyapı ilişkisi bağlamında da kurabiliriz.

Örnek vermek gerekirse, altyapısı ilgili kriterler bakımından yetersiz olan bir zeminde oluşturulacak olan tabakalı bir üst yapı da kendisinden beklenen performansı oluşturamayacak ve kısa süre içerisinde bozulmalara uğrayacak ve maddi kayıplara ve konforsuzluklara neden olacaktır.

Geleneksel ve yenilikçi uygulamalar, altyapı ve üstyapı arasındaki bu benzetişim konusunu kurmamın ana gerekçelerinden birisi şu: Yapılan uygulamalarda konuya gerçekçi performans göstergeleri ile bakmak durumundayız.  Trabzon’da güney çevre karayolunu projelendirip uygulamaya almadıktan sonra yapılacak olan dolmuş dönüşümleri, master planlar ve raylı sistem tercihlerinin hepsi görünürlük açısından oluşturacağı faydalar olmasına karşın, esas anlamda, geleneksel yaklaşım ve düzgün altyapı yorumu noktasında, sorunlarının çözülmesine yetmeyecek ve yetersiz kalacaktır. Başkaca sorunların doğmasına neden olunacaktır.

Trabzon bugün 1.5 milyon nüfuslu bir kent olmalıydı. Tünellere dayalı Güney çevre karayolunu tamamlamış olmalıydı. Yeni mahalleler oluşturmuş yeni dolmuş hatları tesis etmiş mevcut yolcu ve yolculuk artışlarını büyük oranda başarmış olmalıydı. Ekonomisi güçlü olan bir Trabzon bu altyapıları oluşturabilir. Pastası büyümüş olan bir Trabzon sorunları çözebilir.

Sonuç olarak, altyapıyı güçlendirecek uygulamalar, kalkınma hamlesini hızlandırır. Altyapı güçlü olunca, geleneksel uygulamalar başarı ile ortaya konulursa, yenilikçi uygulamalar beklenen güçlenmeyi ve modernizasyonu oluşturur. Trabzon’u bu bakımdan handikaplı görüyorum. Çeşitli bakımlardan pozitif yaklaşımlar oluşturulmaya çalışıldığını belirtmek isterim ancak bu yaklaşımlarla ve zaman planlamasıyla ümitli olmak istememe rağmen, maalesef gerçekçi olarak konuya baktığımda ise, başka bir şeylerin yapılması gerektiğini düşünüyorum. Özetle;

Dolmuşların aldıkları risk ve sorumluluğa karşın yeterince kazandıklarını düşünmüyorum. Zor koşullarda mevcut hizmeti veriyorlar. Dolmuşların yenilenmesi ciddi ekonomik sıkıntı yaratır. Önemli destek mekanizmaları oluşturulmalı. Mevcut taşıma hizmeti de aksayabilir.

Güney çevre yoluna en azından Trabzon şehir geçişinde öncelik verilmeli bu Trabzon’u 20 yıl öteye getirir ve sorunları büyük anlamda çözer.
Raylı sistem konuları kesinlikle bugünün ve bugünkü Trabzon’un konusu değil.

 

© 2020 www.karadenizgazete.com.tr | Karadeniz Gazetesi bir Güçlü Ticari Ve Sınai Ürünler Pazarlama Ticaret Ve Sanayi Anonim Şirketi ‘dir.

Giriş Yap