SON DAKİKA
SON DAKİKA


Türkiye’de Güçlü Bir Parlamenter Sistem Bulunmaktaydı (1)
26.10.2021

Parlamento demokrasinin temel taşıdır: Parlamentolar, herhangi bir demokratik toplumda temel bir kurumdur. Vatandaşlar, ulusal politika ve karar alma süreçlerinde ihtiyaçlarını ve isteklerini temsil edecek ve ifade edecek parlamento üyelerini seçerler. Özgür ve adil seçimler demokrasinin işareti olarak görülse de, seçimler arasında olanlar, yani adil ve sürdürülebilir politikanın oluşturulmasına katkıda bulunan seçilmiş temsilciler, demokrasinin içsel değerlerini sağlamak için hayati önem taşır.

Parlamentoların önemi geleneksel olarak yerine getirdikleri üç temel işleve dayanmaktadır Bunlar temsil (seçilmiş organ toplumun çeşitliliğini içinde yansıtır, farklı grupların ve toplulukların politikaya dönüştürülen tüm konularda söz sahibi olmasına izin verir), yasa yapma (parlamentolar yasa tasarısı sunabilir ve hükümet tarafından hazırlanan yasa tasarılarını değiştirme veya reddetme yetkisine sahip olabilir) ve gözetimdir (milletvekilleri, yürütücüyü eylemlerinden sorumlu tutar ve politikaların uygulanması için zorlar).

Uluslararası aktörler, bu üç ana işlevi yerine getirmek için Parlamentoların yetkilerini artırmak için çok çaba sarf etmiş olsa da, birçok durumda bu yetkilerin resmi olarak artırılması, uygulamada daha iyi performansa dönüşmemiştir. Milletvekilleri ve parlamento personeli, genellikle mevzuatın ve kamu bütçelerinin oluşturulması ve incelenmesi için gereken özel uzmanlıktan yoksundur. Buna ek olarak, yerleşik teşvik yapıları, milletvekillerinin temsili rollerine odaklanmalarına yol açarak mevzuata katkılarını ve yürütmenin gözetimini sınırlayabilir.

Parlamentoların seçimlerle gelen yüksek beklentileri karşılayamaması, özellikle gelişmekte olan ülkelerde onları kamuoyu tarafından giderek daha fazla güvenilmez hale geliyor. Bu da uluslararası ortakların dikkatlerini sivil toplum aktörleri gibi diğer paydaşları desteklemeye yöneltti. Sonuç olarak, parlamenter sistemin güçlendirilmesine nispeten göreceli olarak az miktarda kaynak yatırılmaktadır. (EPD-“DEMOKRASİ DESTEK BİLGİ FORMU (EPD 2016) PARLAMENTER GÜÇLENDİRME” yayınından refere edilerek) –devam edecek

Verilmek istenen mesaj:

*Parlamenter sistem, kalkınma konuları ile, işsizliğin azaltılması ile, ekonominin geliştirilmesi ile güçlendirilebilir. Bu bakımdan Müsteşarlık yapıları doğru hamlelerin yapılması noktasında Türkiye parlamenter sisteminin güçlü kılınması için atılmış doğru adımlardır. Bu nedenlerle sanırım “güçlendirilmiş parlamenter sistem” sözcüğü parlamenter sistemin işletimindeki aksaklıkların giderilmesi anlamında kullanılmaktadır. Yoksa Türkiye’de mevcut olan yapı zaten güçlü bir parlamenter sistemdi. Oluşumlar ona yönelik zaten hazırlanmıştı.

*Türkiye henüz seçim konusunun oluşmadığı bir durumda adaylar tartışmasını bir kenara bırakmalıdır.

*Muhalefet Türkiye’nin ekonomik sorunlarına spesifik çözüm önerilerini güçlendirmelidir.

*Başkanlık sistemi olsun, parlamenter sistem uygulamaları olsun (uygulama aşamalarındaki aksaklıklarla birlikte) Türkiye için kazanım konuları olarak değerlendirilmelidir.

*Uygulamalardan kazanılan tecrübeler değerlidir.

*Tartışmaları bir sistemi diğerine doğrudan tercih etmek yerine elde edilen kazanımlarla daha yapıcı tartışma platformalarının hazırlanmasına yöneltmek gerekmektedir.

*Bence şu aşama sistem tartışmaları için erkendir.

*İşsizliği, eğitim sorunlarını, ekonomik sorunları çözmek, üretimi artırmak, demokrasiyi güçlendirmek esas alınmalı, buna yönelik çözüm önerilerini sıralamalı


– devam edecek

© 2020 www.karadenizgazete.com.tr | Karadeniz Gazetesi bir Güçlü Ticari Ve Sınai Ürünler Pazarlama Ticaret Ve Sanayi Anonim Şirketi ‘dir.

Giriş Yap