Trabzon Büyükşehir Belediyesi tarafından yaptırılan Ulaşım
Ana Planı çalışması önemli bir araştırma oldu. Ulaşımın verisini elde etmede
Trabzon adına tablo ortaya konuldu ve çeşitli öneriler getirildi. Yapılan
sunumlarda, konu raylı sistemler olduğunda, “tramvay” kavramı kullanıldı.
Tramvayda ticari hız sınırı 35-40 km/saat olarak uygulanacaktır. Raylı
sistemlerin plan çalışması kapsamında “tramvay olarak öngörülmesi” esas anlamda
Trabzon’un gelişmişlik seviyesinin düşük kaldığının bir göstergesi olarak değerlendirilebilir.
Trabzon’un kalkınmasını sağlayacak konu 55. Hükümet
döneminde öngörülen ilk etabı Arsin-Mersin arası olarak uygulanabilecek güney
çevre karayoludur. Mevcut şartlarda bu güney çevre karayolunun tünel ağırlıklı
olarak 1 km bedelinin 12 milyon dolar olacağı ve dolayısıyla yaklaşık 30 km
olarak 360 milyon dolar inşa maliyeti söz konusu olacaktır. 30 km uzunluklu
raylı sistemin ise km maliyetinin yaklaşık taşıtlar dahil olarak 10 milyon avro
olacağı öngörülürse yaklaşık tramvay inşası için 300milyon avro harcama söz
konusu olacaktır. Tramvayın geometrik planlama açısından yaratacağı
olumsuzluklarda bir diğer önemli ayrıntı konudur. Platform daralmaları, gürültü
kirliliği, görüntü kirliliği diğer konular olacaktır.
Öncelik çevre karayoludur. İlk etap olarak Arsin-Mersin
arasında Çevre Karayolu yapıldığında Trabzon hızlı büyüme sürecine girer. Nüfus
artmaya başlar. Kalkınma ve şehirleşme gerçekleşmiş olur. İnşaat, organize
sanayi bölgeleri, maden işletme sahaları, yeni yerleşim yeri üretme konuları
çözüme kavuşmuş olur ve planlanan Çevre Karayolu ulaşımı beklenen faydayı
oluşturur ve Trabzon’u olması gerektiği yere taşır. Trabzon Güney Çevre
Karayolunun yapılmaması durumunda, raylı sistemin kamuoyu baskısı altında
yapılmasıyla, Trabzon’da bu koşullar altında minibüs dolmuş taşımacılığı büyük
oranda olumsuz etkilenir. Güney çevre karayolu yapılmadan raylı sisteme öncelik
verilmesi Trabzon için çözüm oluşturmayacaktır. Bu konuda kamuoyu doğru
bilgilendirilmelidir.
Eğer Trabzon Çevre Karayolu belirtilen güzergahta 4 km içeriden
geçecek şekilde yapıldığında oluşturacağı kalkınma hamlesi beş yıl sonrasında
Trabzon’da sağlayacağı büyüme ile metro olarak planlanabilecek ve yer altından
tamamıyla ayrı bir platformdan harekete edecek olan metro raylı sistem
taşımacılığını rantabl kılacaktır. Ulaşım yatırımlarında planlama ve öncelik
son derece önemlidir. Planlanan yatırımlar karlılık oluşturmalıdır. Kalkınma
sağlamalıdır. Trabzon’un pastasını büyütmelidir. Şu anki veriler ile metro
öngörülememiştir. Yer altına girilememiştir. Bu şekliyle bütün dolmuş hatlarını
ve Akçaabat minibüslerini olumsuz etkileyecektir ve gerçekçi bir çözüm
değildir. Öncelik benzer maliyetlerdeki çevre karayoluna verilmelidir.
Trabzon’un kalkınma sorununu çözecek olan konu bu çevre karayolunun inşası olacaktır.
Trabzon’un sahil bandının turizm özellikleri bakımından
kullanılabilmesi noktasında sahil yolu bütünüyle dolgudan geçmemeli ve o günkü
koşullarda çevre yolu yapılmalıydı. O yapılsaydı bugün Trabzon 1.5 milyon
nüfuslu bir kent konumundaydı. Kanuni Bulvarı yapımı yerine yine çevre yolunun
Arsin Mersin arası yapılsaydı, kalkınma yönü ve transit trafiğin alınması ile
yine Trabzon hızlı büyüme sürecine girecekti.
Şimdi Trabzon aynı konuları yeniden gündemine almalı ve
başarılması önemli bir kazanım olarak görülen Ulaşım Ana Planı noktasında
önceliğin tramvay raylı sistemine değil çevre yoluna verilmesi gerektiği, bu
anlamda oluşan kamuoyu beklentisinin doğru yönetilmesi gerektiği ortadadır.
Zaten bu yönde bir zorlama da bulunmamaktadır. Bu bağlamda önceliğin Trabzon
Çevre Karayoluna verileceği yönünde bir kamuyu algısı da zaten oluşmuştur ve
oluşmaktadır. Bu da Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Murat
ZORLUOĞLU’nun ulaşım ana planını önemsemesinin ve bu ana planın takipçisi
olmasından kaynaklanmaktadır. Trabzon bu sefer önceliği çevre karayoluna
verecek ve sonrasında da gelişen Trabzon koşullarında yine ulaşım ana planının
güncellenen sürümünün bir sonucu olarak Trabzon metro hattına kavuşacaktır.
Güney çevre karayolu yapılmadan yapılacak olan tramvay yatırımı
Trabzon’u kalkındırmaz. Dolmuş ve minibüs taşımacılığını son derece olumsuz
etkiler. Vatandaşı dolmuş ve minibüsten alır tramvaya bindirir. Dolmuş
dönüşümünün araç yenilenmesi olarak kalmasının nedeni, yeni taksi dolmuş
minibüs hatlarının planlanmasına uygun olmayan Trabzon’un bugünkü yapısı ve bu
bakımdan yaşanan zorlukların hepsi Trabzon Güney Çevre Karayolunun inşa
edilmemiş olmasından kaynaklanmaktadır.
Bu koşullar altında; ulaşım ana planın yapılmasını sağlayan
Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Murat ZORLUOĞLU’nun tüm çabasını
Arsin-Mersin arasındaki yaklaşık 400 milyon dolar maliyetli çevre karayoluna
vereceği, çevre karayolunu öncelleyeceği ve bu yönüyle de Trabzon’un
kalkınmasına bir damga vuracağı düşüncesindeyim.