SON DAKİKA
SON DAKİKA


Yollardaki çukurların zararları
22.12.2020
Asfalt kaplamalarda oluşan çukurlar (sökülme oyukları); trafik kazalarına, araçların hasarlanmasına, yolların hızlı biçimde bozulmasına, bozulmaların hızlıca yaygınlaşmasına neden olmaktadır. Kaplamalarda çeşitli bozulmaların oluşmaması, sökülmelerin olmaması için çeşitli katkı maddeleri kullanılmaktadır. Bu katkı maddeleri, performans düzeylerini önemli ölçüde artırsa da bazı kaçınılamaz süreçlerden, teknolojik yetersizliklerden ve konunun doğasından dolayı, yine de oldukça sınırlandırılsa bile yine de belli lokasyonlarda sökülme problemleri, sınırlı da olsa görülebilmektedir. Sökülme noktaları sınırlandırılmış olsa da ortaya çıkmaya başladığında, hızlıca yaygınlaşmaya başlamakta ve bölgesinde bozulma süreçlerini hızlandırmaktadır. 

Araç için derinleşmiş bir çukurdan gelen darbe etkisinin 30km/saat-40km/saat düzeyinde bir kaza etkisine sahip olabileceği bilinmektedir. Amerika Birleşik Devletleri’nde çukurlardan kaynaklanan hasarın araç başına yaklaşık 300 dolar maliyeti olduğu kabul edilmektedir. Ayrıca aracın kullanım ömrü boyunca da yaklaşık 1000 dolar üzerinde bir maliyet etkisi olduğu kabul edilmektedir. 
Yayalar için, bisikletliler için yaralanmalara ve hatta ölümlere neden olabilmektedir. Kazalar ve oluşturduğu hasarlar ile işgücü kayıplarına neden olabilmektedir. Çukurların tamir edilmesi maliyet gerektirmektedir. Bununla birlikte tamir edilmemesi ise daha fazla maliyet anlamında değerlendirilir. 

Kaplamalarda sökülmelerin oluşması kaçınılamaz olarak görülmektedir. Kara yollarında, otopark alanlarında, evlerin bahçelerinde, yürüyüş yollarında sökülmeler oluşmaktadır.Sökülmelerin oluşmasında, donma çözülme döngüleri, ısıl dalgalanmalar, su hasarı, ağır trafik koşulları, dizayn sorunları, kayaç ve malzeme özelliklerindeki değişim aralıkları gibi birçok konu etkilidir. 
Lastiklerin patlamasına, hasarlanmasına, jantların eğrilmesine, araç sürüş konforunun azalmasına, trafik kazalarına neden olmaktadır. Amerika’da çukurlardan dolayı sürücülere yılda 6 milyar dolar maliyet söz konusu olduğu istatistiklerde belirtilmektedir. Çukur başına yaklaşık 50 dolar maliyet söz konusu olmaktadır. Çukurun büyüklüğüne ve şekline göre maliyeti de değişebilmekte ve artabilmektedir. Çukurların tamiri soğuk ya da sıcak tekniklerle yapılabilmektedir. Bozulan kamyonların bakım alanına getirilmesi de 150 dolar düzeyinde bir ortalama maliyete neden olmaktadır.

Sürüş konforunun oluşturulması, trafik kazalarının önlenmesi, yaralanmaların önlenmesi, maddi kayıpların önüne geçilmesi dolayısıyla toplumsal moral düzeyinin de artırılması noktasında sağlam üstyapıların, sağlam kaplamaların yapılması son derece önemlidir. Bu konuda, özellikle şehir bölgelerinde oluşan bozulmaların tamirinde etkin bir aktör olan belediyelerin nitelikli asfalt kaplama üretme konusundaki uygulamaları, bakım ve onarım stratejilerini, koruyucu bakım tekniklerini güçlendirmeleri ve geliştirmeleri gerekmektedir.

© 2020 www.karadenizgazete.com.tr | Karadeniz Gazetesi bir Güçlü Ticari Ve Sınai Ürünler Pazarlama Ticaret Ve Sanayi Anonim Şirketi ‘dir.

Giriş Yap