SON DAKİKA
SON DAKİKA


Giresun Limanı!
1.02.2020

Giresun Gümrük Müdürlüğü’nden yapılan açıklamada; 2019 yılında 86 milyon 645 bin 820 dolarlık ithalat, 294 milyon 656 bin 966 dolarlık ihracat gerçekleştiği, bir önceki yıla oranla Giresun’da ticaret hacminin 2 katına çıkarak ve artarak devam ettiği, ihracatın ithalattan yüzde 72.28 oranında fazla gerçekleşerek ülke ekonomisine de pozitif katkıda bulunduğu bildirildi…

Bu bilgi notunun ardından, öncelikle Giresun’da tek gümrük kapısının Giresun Limanı olduğunu hatırlatarak yazımıza devam edelim!

Giresun, bir deniz kenti olarak, tarihi boyunca denizle hep iç içe olmuş, denizde balık tutmuş, yeni ufuklara hep denizle açılmış önemli bir liman şehridir. Hatta Türkiye’nin ilk sivil denizcilik okulunu 1909 yılında Giresunlu Hamit Naci kurmuştur. Yollardan önce sadece deniz yolu vardı.

Bugünkü anlamda da önemli bir durak ve gümrük noktası olarak kullanılan Giresun Limanı; fındık ihracatının üssü, Rusya üzerinden gelen traktör başta olmak üzere gelen birçok ürün ve malın İran ve diğer ülkelere ihracatında önemli bir geçiş noktası, yaz aylarında ise yolcu vapurunun uğrak yeri, kavuşmaların ve ayrılmaların mekanı olmuştur. Ama nasılsa son 30-40 yıldır unutulan, atıl hale gelen bir limana dönüşmüş ve göz ardı edilmiştir. Giresunlu bırakın limanda gemi görmeyi, ufukta gemi görmeyi bile unutmuştu…

İşte hep böyle eskiye özlem duyarak ve kaybettiklerimizi hikaye gibi birbirimize anlatarak “Keşke” diyoruz. Ama yeniyi/yeniliği de istemiyor, elimizdekinin kıymetini bilmiyoruz/anlamıyoruz.

Neredeyse 30-40 yıl atıl kalan Giresun Limanı’nda son yıllarda bir kıpırdanma ve hararetli bir çalışma var. Limanda inşa edilen depolar, gelip-giden yük gemileri var. Sürekli bir trafik ve hararetli bir faaliyet söz konusu. İşte yukardaki rakamlar bu hareketlenmenin sonucu oluşan rakamlardır.

Diğer yandan limanın bu hareketliliğine ve gelişimine rağmen oluşan tepkiler, anlaşılır gibi değil. Liman çalışmıyor, atıl kaldı. Balıkçı barınağına döndü diye hayıflanırken, birden herkes çevreci, duyarlı oluyor. Denizi göremiyoruz. Depolar niye yapıldı. Gürültü oluyor. Toz yağıyor vs. vs.

Hem gelişmek isteyeceksin, hem ticaret isteyeceksin, hem istihdam isteyeceksin, hem ekonomi düzelsin isteyeceksin. Sonra da limanda yapılan çalışmalara karşı olacaksın. Denizi depolardan önce görebiliyor muydun da şimdi göremiyorsun. Kömür tozlarına ses çıkartmazken, buğday tozundan mı rahatsız oldun? Yoksa limandan nakliye yapan kamyonların trafiğinden mi rahatsız oldun? Yoksa bazılarının rantı, hareket alanı daraldığı için mi bu rahatsızlık?

Giresun'da kayıklar / Kızlar fındık ayıklar / İhtiyara kız verme / Gece gündüz sayıklar...

Türküsünde olduğu gibi; yine birileri sayıklamaya, “İstemezükkk” diye bağırmaya başladı.

Eskiden tabi ki güzeldi ama ne Giresun eski Giresun ne de ihtiyaçlar eskisi gibi değil. Nüfus artmış, binalar çoğalmış ve çok katlı olmuş, hayat standartları yükselmiştir. Bu artış, çoğalma ve yükselişlerin bedelinin karşılanması için bazı şeylerin çalışması, işlemesi ve üretmesi lazım. Giresun limanının Giresun ekonomisine sağlayacağı katkılar tartışılmamalı, destek olunmalıdır. Olumsuzluklar varsa düzeltilmeli, önlemleri alınmalı ve çalışmaya devam edilmelidir. İlla ki eleştiri yapacaksak yapısal düzenlemeler üzerinden olabilir. Mesela limanın giriş kapısı, tam da şehrin girişinde olduğu için bir yoğunluğa sebep olmaktadır. Bunu limanın doğusuna (küçük mendirek yanına) almak bu yoğunluğu giderebilir. Ya da Giresun limanını destekleyecek interlandını nasıl desteklerizin çözümleri üzerinde konuşulmalıdır.

Hem ihraçat rakamları artsın, hem ekonomi canlansın, hem istihdam çoğalsın, ama limana depo/yatırım yapılmasın diyemezsiniz. Yaşanan olumsuzlukları bunda sonra yapılacak doğru planlamalarla düzeltmek gerekir. Mesela şu günlerde başlanacak Giresun dal-çık projesi limanla entegre edilerek yaşanan trafik yoğunluğu ortadan kaldırılabilir mi?

© 2020 www.karadenizgazete.com.tr | Karadeniz Gazetesi bir Güçlü Ticari Ve Sınai Ürünler Pazarlama Ticaret Ve Sanayi Anonim Şirketi ‘dir.

Giriş Yap