Reuters inceledi: Çin otomotiv dünyasında nasıl liderliğe yükseldi?
Yayın Tarihi: 02.12.2025 - 14:11
Reuters’ın analizine göre Çin, elektrikli araç dönüşümüyle iç pazarda benzinli satışları çökertti; milyonlarca aracı ise Latin Amerika’dan Afrika’ya kadar ihraç ederek küresel otomotivde liderliğe oynuyor.
Kaynak:HABER MERKEZİ
Çin’in elektrikli araç endüstrisi son yıllarda iç pazarın yarısına hâkim olarak benzinli satışları geriletti. Bu dönüşüm yalnızca yabancı üreticileri değil, geleneksel Çinli üreticileri de etkiledi. Satışları düşen şirketler, elde kalan benzinli araçları küresel pazarlara yönlendirdi.
Batı EV’ye odaklanırken Çin benzinliyle büyüyor
ABD ve Avrupa hükümetleri Çin’in sübvanse edilen elektrikli araçlarına karşı gümrük duvarları örerken, Çinli markalar Afrika’dan Polonya’ya, Uruguay’dan Güney Afrika’ya kadar geniş bir coğrafyada düşük maliyetli benzinli araçlarla rekabeti kızıştırıyor. Reuters’ın verilerine göre 2020’den bu yana Çin’in otomobil ihracatının %76’sını fosil yakıtlı araçlar oluşturdu; toplam ihracat 1 milyondan 2024’te 6,5 milyona çıktı.

Devlet destekleri rekabeti şekillendirdi
Çin’deki EV sübvansiyonları VW, GM ve Nissan gibi yabancı devlerin operasyonlarını zayıflatırken, onlarca yerli üreticiyi destekledi. Bu rekabet, geleneksel Çinli otomotiv devlerini gazlı araçlarını dışarıya satmaya itti. Sadece 2023’te Çin’in benzinli araç ihracatı ülkeyi hacim bazında dünyanın en büyük otomobil ihracatçısı yaptı.
Devlerden yükselen ihracat
SAIC, BAIC, Dongfeng ve Changan gibi devlet kontrolündeki şirketler yıllarca yabancı üreticilerle ortaklıklar kurarak bilgi birikimi kazandı. Ancak EV yükselişi bu ortaklıkların satışlarını çökertti. Örneğin SAIC-GM’nin yıllık satışı 2020’de 1,4 milyondan 2024’te 435 bine düştü. Buna karşılık Chery’nin satışları dört yılda 730 binden 2,6 milyona çıktı; bunun %80’i benzinli modellerden oluştu.Rekabetin sıcak cepheleri
Polonya: 2023’ten bu yana 30’dan fazla Çinli marka piyasaya girdi, çoğu benzinli SUV satıyor.
Güney Afrika: Çinliler %16 pazar payına ulaştı; yılın ilk yarısında sadece 11 EV satılırken 30 bin benzinli araç satıldı.
Şili: Çin markaları pazarın üçte birini ele geçirdi; pickup ve SUV modelleri hızla yayılıyor.
Meksika: Çin’in en büyük ihracat pazarı. Pazar payı %14’e yükseldi; ABD baskısıyla tarifeler %50’ye çıkarıldı.
Rusya: Çinli markalar %64 pazar payına ulaştı; 2024’te 900 bin araç satıldı. Rusya ithalat ücretini 7.500 dolara çıkardı.
Aşırı kapasite dünyaya dağılıyor
EV üretimi için verilen teşvikler benzinli üretim hatlarını atıl bıraktı. Automobility CEO’su Bill Russo’ya göre kullanılmayan kapasite yıllık 20 milyon araca ulaşıyor. Bu fazla üretim, Çinli markaları benzinli modelleri dünya pazarlarına yığmaya zorluyor.