A+ A-
Yorum
10

11. Yargı Paketi'nin Kovid-19 düzenlemesi: İlk etapta 55 bin mahkum tahliye olacak

Yayın Tarihi: 26.11.2025 - 17:14 | Güncelleme Tarihi: 27.11.2025 - 17:23
11. Yargı Paketi'nin TBMM'ye sunulmasıyla gelen Kovid-19 düzenlemeleriyle, bu dönemde denetimli serbestlikten faydalanamayan mahkumlar için eşitlik sağlanması adına kapsamı genişletiliyor.
Kaynak:HABER MERKEZİ

11. Yargı Paketi TBMM'ye sunuldu.

Meclis'e sunulan yargı paketi eşitsizlikleri gidermeyi ve Kovid-19 düzenlemeleri içermeyi hedefliyor.

Adalet Bakanı Yılmaz Tunç, yargı paketine ilişkin yaptığı açıklamada bu düzenlemelerin af olmadığını ve kadın suçlarına karşı koruyucu önlemlerin önemini vurguladı.

KOVİD İZNİ DÜZENLEMESİYLE MAHKUMLAR TAHLİYE OLMUŞTU

2020'de pandemi nedeniyle açık cezaevinde bulunanlara verilen 'kovid izni' düzenlemesiyle, açık cezaevine erken geçme ve denetimli serbestliğe erken ayrılma olanağı getirilmişti.

Denetimli serbestliğe ayrılmalarına beş yıl veya daha az süre kalanların tekrar cezaevine dönmesine gerek kalmamıştı.

11. Yargı Paketi'nde, bu düzenlemenin kapsamı, '31 Temmuz 2023 öncesinde cezası kesinleşmemiş' olanları da kapsayacak şekilde genişletiliyor.

"19 DÜZENLEMESİNİN KAPSAMINI YENİDEN DÜZENLEDİK"

AK Parti Grup Başkanı Abdullah Güler, detaylarını aktardığı yargı paketinde Kovid-19 dönemine ilişkin, şu ifadeleri kullandı:

19 düzenlemesi' olarak bilinen bu düzenlemenin eşitsizliğe neden olduğu yönünde görüşler vatandaşlarımız ve siyasi partiler tarafından bizlere iletilmişti. Bu dönemde cezası kesinleşmeyen hükümlüler arasında uygulama farklılığı ortaya çıkmıştı. Biz de tüm bu görüşleri, itirazları ve beklentileri dikkate alarak Kovid-19 düzenlemesinin kapsamını yeniden düzenledik.

"DÜZENLEMEDEN İLK ETAPTA 55 BİN KİŞİ FAYDALANACAK"

MHP Genel Başkan Yardımcısı Feti Yıldız ise bu düzenlemeye ilişkin sosyal medya hesabından bir açıklama yaptı.

İlk etapta 55 bin kişinin düzenlemeden faydalanacağını belirten Feti Yıldız, "6 ay içinde 60 bin kişinin de faydalanmasıyla toplam 115 bin kişi yasadan yararlanacak." dedi.

"YAŞANAN EŞİTSİZLİĞİ ŞİMDİ GİDERME ZAMANI"

"İnfaz Kanunu Geçici 10.maddesi ile kapalı cezaevinden açık cezaevine erken geçme ve denetimli serbestliğe erken ayrılma imkanı getirilmişti. Suç tarihinin esas alınması yerine hükmün kesinleşmesi tarihinin esas alınması ağır bir eşitsizlik yaratmıştı. Şimdi giderilme zamanı." ifadelerini kullanan Yıldız, düzenlemelere ilişkin detaylı bir açıklama yaptı.

"3 YIL DAHA ERKEN AÇIK CEZAEVİNE YA DA DENETİMLİ SERBESTLİĞE AYRILABİLME İMKANI TANINMAKTADIR"

Yıldız açıklamalarında şu sözlere yer verdi:

5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun geçici 10 uncu maddesinde düzenleme yapılmaktadır.

Maddenin altıncı fıkrasında yapılan değişiklikle, 31/7/2023 tarihi itibarıyla kapalı ceza infaz kurumunda bulunan hükümlülerin yararlanabildiği daha erken açık ceza infaz kurumuna ayrılma ve/veya denetimli serbestliğe ayrılma düzenlemesinden, 31/7/2023 tarihi ve öncesinde işlenmiş suçlar nedeniyle hükümlü olanların yararlanabilmesi sağlanmaktadır.

Buna göre, 31/7/2023 tarihi v e öncesinde işledikleri suçlar nedeniyle türüne bakılmaksızın kapalı ceza infaz kurumlarında bulunan ve fıkrada yer alan koşulları sağlayan hükümlüler bu imkandan yararlanabilecek ve hükümlünün 31/7/2023 tarihi itibarıyla ceza infaz kurumunda bulunması koşul olarak aranmayacaktır.

Dolayısıyla 31/7/2023 tarihi ve öncesinde işlenen suçlar nedeniyle 3 yıl daha erken açık ceza infaz kurumuna ve/veya denetimli serbestliğe ayrılabilme imkanı tanınmaktadır.

"GECİKLMELERDEN HÜKÜMLÜNÜN OLUMSUZ ETKİLENMEMESİ VE İNFAZ ADALETİNİN SAĞLAMASI AMAÇLANMAKTADIR"

Böylelikle, aynı veya daha önceki tarihte işlenmiş suçlar dolayısıyla yürütülen soruşturma ve kovuşturmalar bakımından hükümlüden kaynaklanmayan nedenlerle meydana gelen gecikmelerin sonucundan hükümlünün olumsuz etkilenmemesi ve infaz adaletinin sağlanması amaçlanmaktadır.

Belirtmek gerekir ki, altıncı fıkrada yer alan düzenlemenin hükümlünün aleyhine sonuçlar doğurduğunun tespiti halinde altıncı fıkrada yer alan düzenleme uyarınca işlem yapılmayacak, genel hükümlere göre işlem tesis edilecektir.

"DÜZENLEMEDEN FIKRADA YER ALAN ŞARTLARI SAĞLAYAN HÜKÜMLÜLER YARARLANABİLECEKTİR"

Diğer yandan, açık ceza infaz kurumlarında bulunma koşulu bakımından hükümlünün Kanunun 14 üncü maddesi uyarınca doğrudan açık ceza infaz kurumuna alınması ile kapalı ceza infaz kurumundan açık ceza infaz kurumuna ayrılması arasında herhangi bir farklılık bulunmamaktadır.

Dolayısıyla daha erken denetimli serbestliğe ayrılma düzenlemesinden açık ceza infaz kurumlarında bulunan ve fıkrada yer alan şartları sağlayan hükümlüler yararlanabilecektir. Ayrıca, maddenin altıncı fıkrasında yapılması öngörülen değişikliğe uyum sağlama amacıyla maddenin yedinci ve sekizinci fıkraları yürürlükten kaldırılmaktadır.

DENETİMLİ SERBESTLİK NEDİR?

Denetimli serbestlik, yasa tarafından belirlenen deneme süresinde, kişinin cezasının sosyal hayat içerisinde infazına olanak sağlayan bir ceza hukuku kurumudur.

Suç işleyen hükümlü, cezasını infaz etmek üzere öncelikle cezaevine alınmakta belli bir süre sonra tahliye edilerek denetimli serbestlik yoluyla gözlemlenmektedir.

Denetimli serbestlik yasası, kişinin ailesiyle bağlarını sürdürebilmesi ve dış dünyayayla uyum sağlayabilmesi gerekçesiyle çıkartılmış bir yasadır.

Hükümlü cezasını cezaevinde infaz ederken koşullu salıverilmesine belli bir süre kalınca tahliye edilerek dışarda sosyal hayat içerisinde denetim altında tutulmaktadır.

Denetimli serbestlik uygulanarak cezası infaz edilen hükümlüye imza, seminere katılma vb. birtakım yükümlülükler de yüklenmektedir. 

Etiketler