İnternet İhbarlarının Yarıya Yakını Kumar ve Bahis Şikayetlerinden Oluştu
Yayın Tarihi: 10.09.2024 - 12:04
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) bünyesindeki İnternet Bilgi İhbar Merkezi'ne geçen yıl toplam 245 bin 766 şikayet yapıldı.
Bu şikayetlerin büyük bir kısmı, kumar ve yasa dışı bahis faaliyetleriyle ilgiliydi. Özellikle 75 bin 54 ihbar "kumar oynanması için yer ve imkan sağlama" ile ilgili, 66 bin 736 ihbar ise "yasa dışı bahis" konularında oldu.
İnternet Üzerinden Şikayet Süreci
İnternet ortamında karşılaşılan yasa dışı ve zararlı içerikler, BTK'nın "ihbarweb.org.tr" sitesi aracılığıyla İnternet Bilgi İhbar Merkezi'ne bildirilebiliyor. İhbarlar, 5651 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat çerçevesinde teknik ve hukuki açıdan değerlendiriliyor.
İnternet Bilgi İhbar Merkezi, 2011 yılında Avrupa Komisyonu tarafından desteklenen Uluslararası İnternet İhbar Merkezleri Birliği (INHOPE) üyesi oldu ve bu birliğin düzenlediği eğitim ve odak grup çalışmalarına katılarak iş birliğini sürdürüyor.
İhbar Sayıları ve Dağılımı
Geçen yılın sonu itibarıyla İnternet Bilgi İhbar Merkezi'ne yapılan toplam ihbar sayısı 2,6 milyonu geçti. En yüksek ihbar sayısı 285 bin 588 ile 2021 yılında kaydedildi. 2007 ise sadece 2 bin 483 ihbarla en düşük yıl oldu.
Geçen yıl merkeze yapılan ihbarlar arasında "kumar için yer ve imkan sağlama" 75 bin 54 ile en fazla, "yasa dışı bahis" ise 66 bin 736 ile ikinci sırada yer aldı. Bu iki kategori, toplam ihbarların yarısından fazlasını oluşturdu.
Diğer İhbar Kategorileri
Merkeze ayrıca, 45 bin 402 "Atatürk aleyhine işlenen suçlar", 30 bin 183 "müstehcenlik", 16 bin 71 "fuhuş", 5 bin 524 "intihara yönlendirme", 3 bin 758 "çocukların cinsel istismarı", 1.615 "uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanılmasını kolaylaştırma" ve 1.423 "sağlık için tehlikeli madde temini" ihbarı yapıldı.
İnternet Yardım Merkezi'nin Hizmetleri
İnternet Yardım Merkezi, "internetyardim.org.tr" sitesi ve "Alo 141" Güvenli İnternet Destek Hattı aracılığıyla vatandaşlara çeşitli konularda destek sunuyor. Merkez, internetin bilinçli ve güvenli kullanımı, yasa dışı içerikler, bilgi güvenliği, sosyal ağlar, dijital oyunlar, siber zorbalık ve internet sağlığı gibi 8 başlıkta hizmet veriyor.
2023 yılı içinde, İnternet Yardım Merkezi yaklaşık 6 bin soru yanıtladı ve ALO 141 Güvenli İnternet Destek Hattı'na gelen 70 binden fazla çağrıya cevap verdi.