SON DAKİKA



Haber > Karadeniz > Bir yerde ekmek kesildiğinde bütün esnafın geli

Bir yerde ekmek kesildiğinde bütün esnafın geli

20 Ocak 2016 Çarşamba - 10:31








Eskiden sanayi tarafından işlerinin dört dörtlük olduğunu belirten Başkan Uzun, "Şuanda sanayide işler durma noktasına geldi. Özellikle çalışmış olduğumuz Ayakkabıcılar Sitesi’nin durumu çok kötü. Vatandaşların hazır ve marka giyime yönelmesi bütün esnafı batırdı. Bir yerde ekmek kesildiği zaman bütün esnafın geliri azalıyor" dedi.

Trabzon Yıldız Batpazarı Dolmuş Durağı Başkanı Turgay Uzun, gazetemiz muhabirlerinden Yusuf Arslan'ın sorularını yanıtladı. Durağın geçmişi, şoförlere uygulanan kurallar, sıkıntılar, beklentiler ve umutların konuşulduğu röportajımızda biz sorduk, Başkan Uzun cevapladı.

22 AİLENİN EKMEK KAPISI

■ Durağınızın geçmişi hakkında bilgi verebilir misiniz? Siz kaç yıldır başkanlık yapıyorsunuz? Trabzon’da ilk kurulan durak Yıldız Batpazarı Dolmuş Durağı’dır. En az 50 yıllık bir mazisi vardır. Durağımız ilk kurulduğu zaman itfaiyenin olduğu yerde idi. Daha sonra; önce Çarşı Mahallesi’ndeki kilisenin oraya, sonra da Müftü Camisi’nin yanındaki yerimize taşındı. 1988 yılında durakta çalışmaya başladım. Hemen hemen 20 yıla yakın da durakta başkanlık yapmaktayım.

■ Durakta kaç araç ve şoför esnafıyla hizmet veriyorsunuz? 2000’li yılların başındaki birleşmeden önce 15 araç ile hizmet veriyorduk. Birleşmeden sonra bizim araç sayımız 8 minibüs oldu. Daha sonra durağımıza 2 araç daha ekledik. Şuanda da 1 tane aracı Fatih- Kuran Kursu duraklarının birleşmesinden sonra Belediye Başkanı her durağa 1 araba vermek istedi. Biz de bir tane aldık. Şuanda da 11 araç ile hizmet vermekteyiz.

■ Durağınızda kaç üye, kaç şoför esnafı görev yapmaktadır? Şuanda bir arabamızda 2 şoför çalışmaktadır. Yani durağımızdan ekmek yiyen 22 tane şoför arkadaşımız var. Üye sayısına gelince duraktaki araçların kiminin tek, kiminin de çift sahibi olabiliyor.

En ucuz tasımacılık

■ 2016 yılına girmemizle birlikte artan trafik sigorta primleri hakkında neler söyleyebilirsiniz? Trafik sigortaları ve kaskolar çok aşırı derecede zamlandı. Geçen yıl 325 TL'ye yaptırdığımız sigorta bu yıl 800 TL'den aşağı değil. Eğer bir de hasarlı olursa bin 500 TL'nin üzerine çıkıyor. Şuan en ucuz bir binek arabanın sigortası bin 350TL. Bize bu zamlar yapılırken, yolcuyu taşıdığımız fiyat tarifesine herhangi bir zam yapılmıyor. Mazotun litre fiyatında biraz düşme var, ancak bu arabalar sadece mazot ile çalışmıyor ki. Bakım, lastik ve parça masrafları oluyor. Eskiden lastiklerin tanesini 185 TL'ye alırken şimdi 250 TL'den aşağı olmuyor. Yani şuanda Trabzon'da taşımacılık çok ucuz fiyatlara yapılıyor.


■ Duraktaki şoförler bir hata yaptığı zaman ne gibi yaptırımlar yapıyorsunuz? Bir şoför arkadaşımız hata yaparsa, en az bir hafta olmak kaydıyla ‘yatma cezası’ uyguluyorum. Bir daha hata yaparsa 2 katına katlanıyor. O zaman hata yapma şansı fazla kalmıyor. Eskiden bu cezalarımız 3 gündü, bu şoförün işine geliyordu. Ancak yüz kızartıcı olay olursa öyle bir şoförü asla durakta çalıştırmam. Şuana kadar öyle bir durumla da karşılaşmadık, inşallah da karşılaşmayız. Bizim şoförlerimiz belli ve hepimiz bir aile gibiyiz.

Çözümler üretilmeli

■ Trabzon Şoförler Odası’ndan beklentileriniz nelerdir? Trabzon Şoförler Odası Başkanı Turan Altuntaş'ın çalışmaları güzel. Şoför esnafının yaşadığı sıkıntıların hemen hemen yüzde 80'ini giderdi. Ancak halen daha sıkıntı olan yerler olabilir. Sonuçta beş parmağın beşi de bir değil. Ama başkanımızdan biz razıyız. Sıkıntımız olsa bile başkanın yanına gittiğimizde gerekli ilgiyi göstererek çözüyor.

■ Trabzon siyasilerinden beklentileriniz nelerdir? Trabzon siyasilerinden tek isteğimiz Trabzon'a sahip çıkmalarıdır. Trabzon'da yollar yetersiz. 6 tane milletvekilimiz var, sadece seçim zamanı burada gelip dolaşıyorlar. Seçimlerden sonra Trabzon'dan Ankara'ya gittiklerinde burayı unutuyorlar. Trabzon'daki yollar artık dolmuşları kaldırmıyor. Siyasilerin bu sıkıntılara acil çözümler üretmesi gerekmektedir.

■ Trabzonspor hakkında neler söyleyebilirsiniz? Artık Trabzonspor'un maçlarını seyretmiyorum. Fanatik bir taraftar olarak evimdeki uydu alıcımı bile geri verdim. Çünkü maçları seyrettiğimiz zaman üzülüyoruz. Trabzonspor'un başına gelen Muharrem Usta inşallah takımı bir yerlere getirir. Bu sene değil ama seneye şampiyonluğun sözünü verdi. Akyazı Stadyum'u da biterse, şampiyonluğumuzu o stadyum da görürüz.

54_40

İstihdam azaldı

■ Sanayinin durumu sizce nasıl? Eskiden sanayi tarafından işlerimiz dört dörtlüktü. Şuanda sanayide işler durma noktasına geldi. Özellikle çalışmış olduğumuz Ayakkabıcılar Sitesi’nin durumu çok kötü. Vatandaşlarımız hazır ve marka giyime yöneldiğinden, sadece oradaki esnafı değil biz şoför esnafını da batırdı. Eskiden oradaki hemen her dükkanda 10 ve üzeri insan çalışırdı. Şimdi ise istihdam denen bir şey kalmadı. O zamanlarda gece 23:00’dan önce kontak kapatmazdık. Trabzon'da bütün esnaflar birbirine bağlıdır. Birinin işleri bozulmaya başladı mı, o bölgedeki bütün esnafın da zamanla işleri bozulur. Yani bir yerde ekmek kesildiği zaman, bütün esnafın geliri azalıyor.

Yetkililerden yardım bekliyoruz

■ Güzergahınızda ne gibi sıkıntılar yaşıyorsunuz? Güzergahımızda en çok Tanjant yolunun tıkanmasından dolayı çok fazla sıkıntılar yaşıyoruz. Bunun sebebi de hususi araçlardır. Ayrıca Meydan köprüaltı mevkii Gazipaşa Caddesi’nin bazen tıkanmasından dolayı ara sıra sıkışıklık olabiliyor. Bu sıkıntılarımıza yetkililerin el atmasını istiyoruz.

Peronlara giremiyoruz

■ Trabzon'da hususi araçlar nelere dikkat etmeli? Trabzon'un en büyük sıkıntısı otopark. Bu yüzden Trabzon'da yol kenarları otopark haline döndü. Bu park sıkıntısını da Trabzon Büyükşehir Belediyesi çözerse, trafik sıkıntısı ortadan kalkar. Kahramanmaraş Caddesi’nin durumu belli. Bazen kendimize ait peronlara bile giremiyoruz.

■ Durakta bulunan araçlar kendi arasındaki iletişimi nasıl sağlıyor? Durağımızda herhangi bir telsiz veya ‘Bas-Konuş’ sistemi bulunmamaktadır. Biz gerekli olduğu durumlarda cep telefonlarıyla aramızdaki iletişimi sağlıyoruz. Eğer yolda yolcumuz olursa ve bu yolcuyu gören arabamız dolu ise arkasındaki araca telefon açarak yer ayırmasını istiyor.

Şoförün ruh hali cezayı belirliyor

■ Trabzon'da dolmuş şoförlerine uygulanan kuralların hususi araçlara uygulandığını düşünüyor musunuz? Trabzon’da ticari araçlar hususi araçlara göre daha fazla ceza yiyor. Ancak bu sıkıntıları eskiden daha çok yaşıyorduk. Şimdiki Trabzon Şoförler Odası Başkanı Turan Altuntaş, bu sıkıntılarımızın üstesinden gelmeye çalışıyor. Dolmuşlarda şoförlerin en çok ceza yeme sebebi polis memuru ile düzgün konuşmamalarından kaynaklanıyor. Şoförün o anki durumu ve psikolojisi ceza yiyip yemeyeceğini etkiliyor.

Vatandaşın duyarlı olması gerekiyor

■ Yolcular tarafından dolmuş şoförlerine sorulan 'Müsait bir yerde inebilir miyim?' sorusunu nasıl değerlendiriyorsunuz? Bu durum biraz sıkıntılar yaşatabiliyor. Biz yolcumuzu istediği yerde indirmediğimiz takdirde, neredeyse şoför esnafıyla dövüşecek duruma geliyorlar. Eğer bizlere 'Müsait bir yerde inebilir miyim?' diye soruyorsanız, şoför en müsait yeri aramaya başlar. Sizi henüz indiremediyse, hem trafik açısından hem de kuralları çiğnememek açısından bilin ki orası müsait değildir. Ancak Trabzon insanı hemen parlamaya müsait olduğu için, dediği yerde inmek istiyor. Ayrıca Deliklitaş tarafında yollarda cepler olmadığından dolayı sıkıntılar yaşıyoruz. Buralarda cepler olması gerekmektedir. Çünkü bazen yolcu indirip bindirirken trafiği sıkıştırabiliyoruz. Bir de Değirmendere Mahallesi’nde anayol üzerine birçok banka yerleştirdiler, trafik içinden çıkılmaz bir hal aldı. Bize gösterilen yolcu indirme- bindirme noktalarına giremiyoruz. Buralarda polis ekipleri birkaç tane araba çekse, hiçbir sıkıntı kalmayacak. Bir de vatandaşlarımızın şoför esnafına karşı biraz daha duyarlı olması gerekmektedir.

■ Durak olarak sıkıntılarınız nelerdir? Ufak tefek sıkıntılarımız olabiliyor. Ara sıra duraklar arasında sıkıntılar olabiliyor, onu da kendi aramızda çözmeye gayret ediyoruz. Aynı bölgeye çalışan bazı durak arabaları ile yolcu alma yarışına giriyoruz. Ama bu sıkıntıların hepsini aramızda çözüyoruz.


■ Yıldız Batpazarı Durağı olarak yeni mahallelere hizmet vermeye başlayacak mısınız? Durağımızın gittiği yolu uzatma konusunda bir takım görüşmeler yaptık. Hattımızı Çağlayan'a yakın yerlere kadar uzatmayı düşünüyoruz. Yolcularımız da istiyor. Çünkü Deliklitaş tarafında mahalle denen bir şey yok ve saat 18:00 olduktan sonra sanayi kapandı mı, bizim de işlerimiz bitiyor.

Yusuf ARSLAN

Beğendim
0
Sevdim
0
Beğenmedim
0
Üzgün
0
İnanılmaz
0

VİDEO

SON DAKİKA

ÇOK OKUNANLAR

© 2020 www.karadenizgazete.com.tr | Karadeniz Gazetesi bir Güçlü Ticari Ve Sınai Ürünler Pazarlama Ticaret Ve Sanayi Anonim Şirketi ‘dir.

Giriş Yap