SON DAKİKA



Haber > Karadeniz > Dolmuş, şoför esnafının bacasız fabrikası gibi

Dolmuş, şoför esnafının bacasız fabrikası gibi

21 Ocak 2016 Perşembe - 10:15








Kuruçeşme Dolmuş Durağı’ndaki her aracın en az 4 aileyi geçindirmeye çalıştığını söyleyen Başkan Karahan, “Durağımızdaki her aile en az 4 kişilik olsa durağımızdan ekmek yiyenlerin sayısı neredeyse 2 bin civarındadır. Yani dolmuş, şoför esnafının bacasız fabrikasıdır” dedi.

Trabzon Kuruçeşme Dolmuş Durağı Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği Başkanı Musa Karahan, gazetemiz muhabirlerinden Yusuf Arslan’ın sorularını yanıtladı. Kuruçeşme Dolmuş Durağı’nın tanıtımı, dertleri, güzergahlarındaki sıkıntılar, mahalle içindeki sıkıntılar ve beklentilerin sorulduğu röportajımızda biz sorduk, Başkan Karahan cevapladı.

■ Durağınızın geçmişi hakkında bilgi verebilir misiniz? Durağımız 1983 yılında kuruldu. Ben 1986 yılında dolmuşçuluk mesleğini yapmaya başladım ve 1987 yılında Kuruçeşme Dolmuş Durağı ailesine katıldım. Daha öncesinde Fatih Dolmuş Durağı’nda çalışmıştım. 1990’dan sonra Kuruçeşme Durağı’nın her safhasında bulundum. Trabzon Şoförler Odası Başkanı Turan Altuntaş’ın ağabeyi Erdal Altuntaş bir ara başkanlık yaptı, onunla da çalıştık. Birkaç dönem ikinci başkanlık yaptıktan sonra son dönemde de durak başkanlığı yapmaya başladım.

DOLMUŞ GERÇEK KİMLİĞİNE BÜRÜNDÜ

■ 2000’li yılların başındaki birleşmeyi nasıl değerlendiriyorsunuz? 2000’li yılların başındaki birleşme öncesinde Trabzon’da bin 600’e yakın taksi dolmuşu vardı. Birleşmeden sonra 732’e düştü. Bu birleşmeye Trabzon’un ihtiyacı vardı. O dönemlerde belki bizim de bu birleşmeye karşı çıktığımız anlar olmuştur, kimi şoför esnafı ortak olmak için zorlanmış olabilir. Ancak sonuç olarak bu birleşmeye bu şehrin ihtiyacı vardı. Eğer herkese bir minibüs olsa ve ortaklıklar olmasa idi, trafiğin hali şimdi ne olurdu? Bu dönemde bir takım işlerden fedakârlık edip araçlarını satanlar da oldu. Ama dolmuş gerçek kimliğine büründü.

■ Birleşme öncesi ve sonrasında kaç aracınız bulunuyor? Birleşme öncesinde durağımızda 56 tane taksi aracımız vardı. Geçiş sırasında ‘iki taksi bir minibüs dolmuş’ olunca bizim araç sayımız yarıya düşerek 28 oldu. Trabzon Şoförler Odası Başkanı Turan Altuntaş’ın girişimleri ile Erdoğdu hattında düzenlemeler yapıldı. Erdoğdu Durağı feshedilerek, buradaki 5 durak bir araya gelip, Turan Başkan’ın öncülüğünde o duraktaki araçlar dağıtılmak istendi. Buradan her durak 3 veya 4 araç aldı. Biz bu dağıtımdan sonra durağımıza 4 araç alarak araç sayımızı 32’ye yükselttik. Bu dağıtımın vatandaşlar açısından iyi olduğunu düşünüyorum. Çünkü, geçmişte bazı yerlerden bazı duraklar yolcu alamazken, şimdi bu sıkıntıların hepsi kalktı. Bu konuda Turan Altuntaş’ın katkıları büyüktür. Daha sonra Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanı Orhan Fevzi Gümrükçüoğlu tarafından “Kuran Kursu Durağı’ndan her durak bir araba alacak” denildi. Bunun yapılmasının sebebi de şehir içini rahatlatmak için. Oradan da bir araba alarak, 33 araç ile hizmet vermeye devam ediyoruz. Buradaki araçlarımızın 11 tanesi Belde 1 durağımıza çalışmakta, 22 tanesi de ana durağımıza çalışmaktadır.

Şehir akmalı

■ Trabzon siyasilerinden beklentileriniz nelerdir? Trabzon siyasileri ile istişare altındayız. Yalnız gerek Atapark kavşağı olsun gerekse Meydan’da yaşadığımız sıkıntılar olsun, kendilerinden beklentilerimiz var. Bunun içinde yol kenarlarına park etmiş arabalar da var, Atapark’a yapılması gereken üst veya alt geçitte var. Ayrıca neden Trabzon’a bir katlı otopark yapılmasın? Trabzon’da Kahramanmaraş Caddesi’nde bir tane araç yol kenarına park etmesin, bakalım bir araba yoldan geçerken frene basacak mı? Yalnız bu otopark işletmecileri bize kırılmasın, biz kimsenin ekmeğine mani olmak istemeyiz. Meydan’da 2- 3 saat işi olan vatandaş otopark parasını versin. Ama 10 dakika, 20 dakika işi olan vatandaştan da ya hiç para almayın ya da giriş ücreti diye 1 lira filan alın. Bu alınan para ticari amaçlı değil, şehrin akması için. Ayrıca 3 No’lu Erdoğdu Mahallesi muhtarının baş azasıyım. Her anlamda mahallemizde varız. 3 Nolu Erdoğdu Mahallesi veya Atapark kavşağından yukarıya olan Erdoğdu Mahallesi her geçen gün büyüyen bir mahalledir. Mahallemizde doğalgaz ile ilgili çalışmalar var. Bu doğalgaz yapımı ile ilgili belediyelerin yaptıkları işleri kapatması gerekir. Arabalar ile kanalların üzerinden resmen atlayarak geçiyoruz. Doğalgaz ile ilgili çalışmaların hızlı bir şekilde tamamlanmasını istiyoruz. Ayrıca Ortahisar Belediye Başkan Yardımcısı Kemal Çoban’ın bize bu konularda çok yardımları olmuştur. Siyasiler bizim istediklerimizden fazlasını bize veriyorlar.


■ Trabzonspor hakkında neler söyleyebilirsiniz? Trabzonspor konusunda sancımız çok büyük. Trabzonspor Trabzon’un ortak bir değeridir. Ama Trabzonspor yıllarca çok kötü bir şekilde yönetildi. Yönetilmeye de devam ediyor. Trabzonspor yabancı futbolculara öyle paralar harcadı ki. Takımımız yenildiği zaman şoförlerin bir hafta boyunca moralleri bozuk oluyor. Bu şehrin ayağa kalkabilmesi için öncelikle Trabzonspor’un iyi yerlere gelmesi gerekir. Durağımızda 15- 20 tane kongre üyemiz var. Aday olanlar çok büyük sözler verdi. Bütün üyeler bu sözleri takip ediyor ve bir kongre üyesi olarak 50. yılda şampiyonluğu bekliyoruz.

Fedakarlıklar yapıldı

■ Durağınızda bulunan 33 araçta kaç şoför esnafı çalışmakta? Durağımızda 45 üye ve 75 şoför arkadaşımız bulunmaktadır. Durağımızdaki arabalarımızın her biri ise en az 4 aileyi geçindirmeye çalışıyor. Bu aileler en az 4 kişilik olsa, durağımızdan ekmek yiyenlerin sayısı neredeyse 2 bin civarındadır. Yani dolmuş, şoför esnafının bacasız fabrikası gibi.

■ Master planı hakkında bilgi verebilir misiniz? Bu durum sizi etkiliyor mu? Trabzon’da ulaşım adına, her taşın altına elimizi koyduk. Dedik ki; “Madem biz taşımacılık yapıyoruz, biz bu girişimleri yapmak zorundaydık”. Örneğin trafikte düzenlemeler yapıldı. Kahramanmaraş Caddesi gidiş-geliş iken tek yöne düşürüldü. Uzunsokak trafiğe kapatıldı. Ancak bunlar yapılırken, sürekli ticari araçlar ve dolmuşlardan bir takım fedakarlıklar istendi.

İddialıyız

■ Trabzon’da hususi araçlardan ne gibi sıkıntılar yaşıyorsunuz? Cumhuriyet Caddesin’den yukarıya doğru çıkarken, yolun her iki yanında da hususi araçlar park etmiş durumda. Aynı şekilde Kahramanmaraş Caddesi’nde de 1 veya 2 araçlık yerimiz varken, biz buraya 3-4 tane araç çektiğimiz zaman bir takım cezalara maruz kalabiliyoruz. Bizim Emniyet veya Belediye ile ilgili bir sıkıntımız yok, tam tersine hepsi ile uyum içerisinde çalışıyoruz. Yalnız bu fedakârlıklar sürekli olarak ticari araçlardan bekleniyor. Kahramanmaraş Caddesi’ndeki hususi araç kirliliğini önleyemedik. Eğer bu cadde üzerindeki park sıkıntısını önleyebilirsek, trafikte sıkıntı oluşacağını düşünmüyoruz. Trabzon’da çok büyük bir park sıkıntısı var. Vatandaşa da hak vermek lazım. Trabzon’da otopark ücretleri çok yüksek olduğu için vatandaş doğal olarak girmek istemiyor. Çok kısa bir iş için aracını bırakmak isteyen biri en az 5 TL para veriyor. Bunun kar amaçlı olarak değil, ihtiyacın karşılanması için yapılması gerekir. Sadece Kahramanmaraş Caddesi değil Tanjant yolu da günün belli saatlerinde durma noktasına geliyor. Köprü altından Hacı Kasım kavşağına kadar olan arada, yolun her iki tarafında sıkıntılar var. Bunu bütün başkanlarımız da söylüyor. Burada sadece hususi araçlarda değil bizlerde de hatalar olabilir. Yalnız bunu sadece bizim üzerimize yüklemek yanlış olur diye düşünüyorum. Bu konularda vatandaşların biraz daha duyarlı olması gerekir. Disiplin konusunda durak olarak çok iddialıyız. Bizim dolmuşlarımızda çalışan şoförlerin Kahramanmaraş Caddesi’nde yolcu beklerken araçtan inmesi yasaktır.

654_11

Sıkıntılarda yönetimi arayın

■ Durak olarak şoför arkadaşlara ne gibi bir disiplin uyguluyorsunuz? Durağımızda Turan Altuntaş’ın başkanlık yaptığı dönemden gelen kuralları devam ettiriyoruz. Durağımızda saçı uzun, sakallı, güneş gözlüklü, şapka, bere takmak, kırma topuk ayakkabı, yırtık pantolon giymek yasaktır. Biz burada amme hizmeti yapıyoruz. Bugün herhangi bir belediye otobüsünde çalışmaya başlasan takım elbise giyeceksin, kravatını takacaksın. Dolmuş araçlarının üzerine çıkılıyorsa, bizim buradaki kurallarımız belli. Bu kurallar çerçevesinde çalışmak isteyen çalışır, istemeyen çalışmaz. Biz burada zaman zaman mal sahibi arkadaşlar ile toplantılar yaparız. Durak olarak oto kontrol sistemi ile çalışmaya başladık. Oto kontrolden kastımız, herkes önce kendi aracını kontrol edip, sahip çıkacak. Eğer çözülmezse bana söylenerek, gereği neyse o yapılmalıdır. Bütün sorunlarımızı da kendi içimizde çözüyoruz. Çözülmeyecek bir problemimiz de olmadı. Bu oto kontrol sisteminde beklentilerimiz büyüktü ve başardığımıza inanıyorum. Eğer yolcu ile ters konuşan, kaba konuşan veya istem dışı hareket yapan bir arkadaşımız varsa hiç taviz vermeden 3 ile 7 gün arası yatma cezası veriyoruz. Bu yatma cezalarını verirken, mal sahiplerine zarar vermeyecek şekilde yapılması gerekiyor. Bu arada biz durağımızda sadece hata yapanlara ceza değil bazı arkadaşlarımıza duruma göre ödül de veriyoruz. Disiplin anlamında herhangi bir sıkıntımız yok, sadece vatandaşlarımızdan biraz daha duyarlı olmalarını istiyoruz. Bu konularda vatandaşların, uygun olmayan bir durum gördüğünde durak yönetimine bildirmelerini istiyoruz.

Acil çözümler üretilmeli

■ Durakta araçlar arası iletişimi nasıl kuruyorsunuz? Durakta bulunan bütün araçlarımıza ‘Bas- Konuş’ sistemi yerleştirdik. Bütün araçların birbirinden haberi olması çok güzel bir durumdur. Bizim burada yapmış olduğumuz telsiz sisteminde yanlış bir kelime konuşan şoför arkadaşımız olursa cezası en az 1 haftadır. Çünkü bu konuşmalar hoparlörlerden veriliyor ve bunu yolcularımız duyup rahatsız olabilir. Durakta bulunan bütün ‘Bas-Konuş’lar duraktaki araçların denetimleriyle ilgilidir.

■ Güzergâhınızda ne gibi sıkıntılar yaşıyorsunuz? Trabzon Büyükşehir Belediyesi ve Ortahisar Belediye başkanlarımız ile sürekli istişare altındayız. Hizmet anlamında bölgemize gelen yolu herkes görüyor. Bu yol üzerinde ilerleyen toplu taşıma araçlarının cepleri çok önemli. Ayrıca güzergâhımızda bulunan Atapark kavşağında, özellikle akşam ve sabah saatlerinde çok fazla kilitlenme oluyor ve zaman kaybı yaşıyoruz. Yolcularımıza araba yetiştiremez duruma geliyoruz. Buranın bir numaralı çözümü Atapark’ın altgeçit veya üstgeçitli bir kavşak haline getirilmesi. Bu konuda yetkililerin çalıştığına inanıyoruz. Bu sadece bizim mahallemize gelen yol için geçerli değil, diğer taraflara gidecek araçlar da aynı noktada buluşunca, sıkıntılar yaşıyor. Atapark kavşağına acil çözüm gerekmektedir.

■ Güzergâhınız hakkında bilgi verebilir misiniz? Kuruçeşme durağımızdan kalkan araçlar Atapark, Tabakhane, Kahramanmaraş Caddesi’nden, Meydan’a gidiyor. Bu bizim zorunlu güzergâhımız. Ancak yolcularımızdan Sahil yoluna gitmek isteyen olursa buradaki aracımızı o şekilde yola çıkarıyoruz. Sonuçta biz burada hizmet satın alıyoruz ve bunun karşılığını vermek zorundayız. İnsanlara taşımacılıkta en lüksünü yapmamız gerekir. Ancak bugün Türkiye’nin en ucuz taşımacılığını yapan il de Trabzon’dur. Burada sitelerin kapılarına kadar çıkıyoruz ve hiç muzdarip değiliz. Daha iyisini yapmaya çalışacağız. Vatandaşlarımızla işbirliği içinde taşımacılık yapan bir kurumuz.

■ Trabzon Şoförler Odası’ndan beklentileriniz nelerdir? Trabzon Şoförler Odası Başkanı Turan Altuntaş, bizim durağımızda başkanlık yapmış bir başkandır. Sürekli kendisiyle istişare altındayız. Aynı zamanda Trabzon Şoförler Odası’nda yöneticilikte yapmaktayım. Kuruçeşme Durağı’nı benim kadar iyi bilen bir cemiyet başkanımız olduğu için çok memnunum. Turan başkanımız şoför esnafı için gerçek bir şans. Turan Altuntaş, şoför esnafına bugüne kadar zarar verecek bir iş yapmadı, bugünden sonra da yapmaz. Turan Başkanın çok güzel bir lafı, “Eğer şoför esnafına zarar verecek bir işe imza atarsam o gün bu mesleği bırakım”demiştir. Biz bugüne kadar buna inandık. Kendisinden beklentimiz yok. Eğer sıkıntımız olursa da 7/24 arasak ulaşabiliyoruz. Kısacası Turan Altuntaş yaptığı işi gayet iyi biliyor. Biz kendisinden razıyız.

Yusuf ARSLAN

Beğendim
0
Sevdim
0
Beğenmedim
0
Üzgün
0
İnanılmaz
0

VİDEO

SON DAKİKA

ÇOK OKUNANLAR

© 2020 www.karadenizgazete.com.tr | Karadeniz Gazetesi bir Güçlü Ticari Ve Sınai Ürünler Pazarlama Ticaret Ve Sanayi Anonim Şirketi ‘dir.

Giriş Yap