A+ A-
Yorum
10

Global hedeflere, yerel anlayışla ulaşamazsınız...

Yayın Tarihi: 05.07.2015 - 17:04 | Güncelleme Tarihi: 06.07.2015 - 09:03

Ulaşımda ve ticarette en ekonomik ve rekabet gücünü artıracak taşımacılık yollarından biri de hiç kuşkusuz demiryoludur. Birçok defa yazılarımda dile getirdiğim ve dikkat çekmeye çalıştığım, bölgemize gelecek demiryolu konusunu sonunda birileri fark etmeye başladı... Tarihimiz boyunca; tek ve maliyeti en yüksek yol olan karayoluna mahkum edilen bölgemiz, sadece bu sebepten yeterli gelişimi gösterememiştir. Sırf bu yüzden hep üretip dışarıya gönderdiklerimizden az kazanıp, dışarıdan getirip tükettiklerimize pahalıya sahip olmuşuz. Demiryolu bir tarafa, deniz ulaşımından da neredeyse hiç faydalanamamışız... Benim defalarca dile getirdiğim ve ısrarla üzerinde durduğum, Karadeniz’e gelecek demiryolunun sahilden gelmesi ve en ekonomik ulaşım ve taşımacılık alternatif olacağı hususu; Giresun Ticaret Borsası’nda (GTB) gerçekleştirilen Büyük Anadolu Lojistik Organizasyonlar A.Ş. (BALO) genel kurulunda da dile getirildi.

GTB Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Temel Yanıkoğlu’nun, Türkiye’de taşımacılığın uzun vadede demiryoluna dönmesiyle; dış ticarette nakliyatın büyük ölçüde kolaylaşacağını ve ekonomikleşeceğini söylemesi, Karadeniz hattında ve Kafkasya’ya bağlanacak demiryolu güzergahına dikkat çekmesi ve güzergahın sahil hattından gelmesi gerektiğini vurgulaması önemlidir. Türkiye’nin bölgede; özellikle Avrupa’da ve Kafkaslar üzerinden orta ve uzak doğuda bir lojistik merkez haline gelmesi hedeflerinde ekonomik ve rekabet gücünü artıracak ulaşım alternatifleri arasında demiryolu çok önemli bir avantaj olacaktır.

Bölgede üretilen en önemli tarım ürünü ve ülkemizin en önemli ihracat kalemlerinden olan fındığın en pahalı yol olan karayolu ile uzak limanlardan Avrupa’ya taşınması maliyetleri artırmakta ve ekonomik geri dönüşü de en asgari düzeye düşürmektedir. Aynı şekilde Avrupa’dan ya da Kafkasya’dan, Türkiye üzerinden yapılacak ticareti de bölgemizden uzaklaştırmaktadır. İşte yakın gelecekte bir ‘lojistik merkez’ olması beklenen ve hedeflenen ülkemizde, bölgemizin bu trafikten fayda sağlayabilmesi için en ekonomik ulaşım alternatifleri olan demiryolu güzergahları ve denizyolu kullanımı planlamaları yeniden gözden geçirilmelidir. Mikro milliyetçilikle; sadece Trabzon, Giresun (Tirebolu) ya da Ordu güzergah planlamaları, bölgeyi lojistik merkez hedeflerinden uzaklaştıracak ve gerçekleşmesi durumunda sadece popülist bir kazanım olarak kalmasına neden olacaktır...

Yani; global hedeflere, yerel anlayışla ulaşamazsınız...