SON DAKİKA



Haber > Karadeniz > Burası bacasız, egzozu olan bir fabrika!

Burası bacasız, egzozu olan bir fabrika!

03 Ocak 2016 Pazar - 14:34








Bin kişinin ekmek yediği yere alternatif ulaşım sistemi getirilmeyeceğine inandığını belirten Şahin, “Belediyenin bizi mağdur etmeyeceğine inanıyorum. Sonuçta burası bacası olmayan ama egzozu olan bir fabrikadır. Trabzon'a raylı sistemin getirilmesi için belli bir kitleye sahip olunması gerek” diye konuştu

Trabzon Aydınlıkevler Şoförleri Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği Başkanı İsmail Taner Şahin, gazetemiz muhabirlerinden Yusuf Arslan'ın sorularını yanıtladı. Şahin, "67 kişi durağımıza üyedir. 42 arabamız var. 100 kişinin üzerinde şoför arkadaşımız burada çalışıyor. Toplamda aileleriyle beraber 900 kişi buradaki duraktan ekmek yiyor" dedi. Durak içerisinde ve durak dışında yaşanan sorunların ve taleplerin konuşulduğu röportajda biz sorduk, Şahin cevapladı.

■ Aydınlıkevler Dolmuş Durağı kaç yıldır hizmet veriyor? Siz ne zamandan beri başkanlık yapıyorsunuz? 2 yıldır başkanlık yapıyorum. Ondan önce yaklaşık 4 yıl kadar yöneticilik yaptım. Durakta çalışmaya başlayalı yaklaşık 13 yıl oldu. Durağın net kuruluş yılını bilmiyorum ama 80’li yıllarda kurulmuş olmalı. Bölge gelişmeye başladıktan sonra Aydınlıkevler durağı kuruldu ve bugünlere kadar geldi. Tam birlik konutları yapılmaya başladıktan sonra durağımız kuruldu. Zaman içerisinde yolcu kapasitesinin artmasıyla mahallere dağılmaya başladık.

■ Durak içerisinde kaç araba ile hizmet veriyorsunuz? 42 arabamız mevcut. Bu araçlarımızı ikiye bölerek 21 tanesini Soğuksu mevkiindeki Yol-İş durağına, diğer 21 tanesi de Eski Toklu Mahallesi olarak bilinen yere hizmet veriyor. Toklu Mahallesi Kuran-Kursu’nun orası Tanjant yolunun alt tarafı oldu. Burası bir bütün olarak Aydınlıkevler Mahallesi olarak ismi değiştirildi.

Herkes kendini eleştirmeli

■ Yolcularla ne gibi sıkıntılar yaşıyorsunuz? Öyle yolcu biniyor ki araçlarımıza, ne oturmasını biliyor ne de konuşmasını. Yolcu gelmiş iki kişilik yeri ortalayarak tek başına oturuyor. 100 kişiden belki 2 kişisi ineceği yeri 100 metre önceden söylüyor. Ama geri kalan 98 kişi tam ineceği noktaya geldiği zaman ‘beni indir’ diyor. Şoför de müsait bir yerde durana kadar, yolcuyu indireceği yeri geçmiş oluyor. Ondan sonra tartışma çıkmaya başlıyor. Bizim ineceği yeri bilmeyen yolcularımız var. Bunlar hep karşılıklıdır. Çünkü dolmuşlar da bazen yolun ortasında duruyorlar, yolcu indirip bindiriyorlar. Sıkıntılar her zaman karşılıklı yaşanıyor. Herkes kendine bu konularda öz eleştiri yaparsa, sıkıntılar ortadan kalkar.

■ Trabzon'da özellikle Meydan bölgesinde yol kenarları otopark haline dönüştü. Bu sizin trafikte takılmanıza sebep oluyor mu? Ne gibi önlemler alınabilir? Biz Meydan’a kadar hiç trafiğe takılmadan gitmeyi isteriz. Bunu sadece ben değil bütün dolmuş şoförleri de, hususi araçlar da ister. Biz trafikte hata yaptığımız zaman hemen ceza yiyoruz. Ama bize uygulanan uygulamaların yüzde yüzü olmasa bile yüzde 25'i hususi araçlara yapılsa, trafikte hiçbir sıkıntı kalmayacak. Biz trafikte olduğumuz için daha çok göze batıyoruz. Akşam saat 10'dan sonra bizim araçlarımız Postane’nin olduğu yerde beklerken ceza yiyor, sabahtan akşama kadar bekleyen araçlar ceza yemiyorlar diye biliyorum.

Araç telefonu var

■ Durakta araçlar arası iletişimi nasıl kuruyorsunuz? Bizim durağımızdaki her araçta araç telefonu mevcuttur. Bizim araçlarımız iki dakikada bir Postane, Köprü altı, Yol-iş ve Toklu'dan kalkar. Ama arabana beş kişi binerse kesinlikle kontak döner. Durakta arabaları yoğun olan saatler dışında, dolmasını beklemeden kalkma kuralımız var. Bizim araç telefonlarını alma sebebimiz, yoldaki yolcuyu arkadaki arkadaşına söylesin ki, yolda yolcumuz mağdur olmasın. Fakat burada sabah ve akşam saatlerinde ne şekilde uygulama yaparsan yap, sıkıntı yine oluyor.

■ Trabzon'a yapılması planlanan raylı sistem ile ilgili neler düşünüyorsunuz? Bizim durağımızda bin kişi ekmek yiyor. Burası bacası olmayan ama egzozu olan bir fabrika. ‘Bin kişinin ekmek yediği yere alternatif ulaşım sistemi getirilmez’ diye düşünüyorum. Bu durumda belediyenin bizi mağdur etmeyeceğine inanıyorum. Ayrıca şu anda Trabzon'a raylı sistemin getirilmesi için belli bir kitleye sahip olması lazım. Yani taşıma kapasitesinin onu karşılaması gerekiyor. Trabzon'da da şu an o potansiyel yok diye biliyorum.


■ Trabzon'daki siyasilerden bir beklentiniz var mı? Siyasilerden ziyade asıl irtibatımız belediyelerle, onlardan da hiçbir sıkıntımız yok. Gayet memnunuz. Bizim bütün güzergâh değişikliklerini ve diğer işlerimizi belediyeler yapıyor. Kendileri bizi şu ana kadar mağdur etmedi, bundan sonra da olacağını düşünmüyorum.

43_22

Anadolu’dan şampiyon çıkmaz

■ Trabzonspor hakkında neler söyleyebilirsiniz? Spor ile ilgili noktada siyasilerden beklentilerimiz var. Çünkü Şike Yasası çıktı. Bu yasayı kulüpler istedi, hükümet de çıkardı. Mademki kulüpler istedi de böyle bir yasa çıktı, o zaman gereğinin yapılması gerekiyor. Biz Trabzonspor taraftarları olarak futbolda adalet olduğuna inanmıyoruz. Bunlar yaşanmış şeyler. Türkiye'de bir insan ceza alıp, tekrar yargılanmış, cezaevinden çıkmış tekrar koltuğa oturmuş. Bunu dünyanın başka hiçbir yerinde gördünüz mü? Eğer adalet sistemi yanlış yaptıysa kendi kendimizi sorgulamamız gerekiyor. Bir taraftar olarak futbolda adalet olduğuna inanmıyoruz. Bundan sonra da Anadolu'dan şampiyon çıkma şansı yok. Çünkü senaryo yazılmış, biz ise orada oynayan dublörleriz.

900 kişi ekmek yiyor

■ Durakta kaç şoför esnafı ile hizmet veriyorsunuz? Şoförler genelde araç sahipleri mi? 67 kişi durağımıza üyedir. 42 arabamız var. 100 kişinin üzerinde şoför arkadaşımız burada çalışıyor. 67 üyemizi ufak bir matematik hesabı ile düşündüğümüzde 300 kişi buradan ekmek yiyor. 100’ün üzerinde şoför arkadaşımızın olduğunu belirttik. 100 arkadaşımızın yüzde 90’ının evli olduğunu düşündüğümüzde toplamda 900 kişi buradaki duraktan ekmek yiyor.

■ Durakta çalışan şoför esnafı arkadaşların eğitim durumları nelerdir? Aydınlıkevler durağında şoför kayıt defteri tutuyoruz. Biz burada çalışmaya başlamak isteyen kişilerden belli evraklar istiyoruz. Bu evraklar; iki adet resim, nüfus suretinin fotokopisi, ikametgâh belgesi ve savcılıktan temiz kağıdı. Tabii öğrenim durumu diye özellikle bir belge istemiyoruz. Ama biz burada işe başlamak isteyenle bir müddet konuştuktan sonra karakterini anlayabiliyoruz. Öğrenim durumdan daha önemli olan; yolculara, duraktaki arkadaşlarına ve durak üyelerine karşı olan davranışlarına dikkat ediyoruz. Askerlik yapmayanı işe almayız. Biz bunlara bakarak arkadaşlarımızı burada işe alıyoruz.

Ters diyalog asla yok

■ Şoför esnafına durak başkanları ceza veriyor mu? Bizim belli başlı kurallarımız var. Bu kurallara uymayan arkadaşlara tabii ki yaptırımlarımız oluyor. 10 günden düşük olmamak üzere uzaklaştırma cezası veriyoruz. 15, 20 veya 1 ay ceza alan var. Araba yatırmak gibi bir uygulama yapmıyoruz. Hatayı kim yaptı ise o yatar. Eğer ben arabamı yatırırsam ben ceza çekmiş olurum. Çünkü para kazanamam. Arabanın suç işleme gibi bir şansı yok. Ceza yiyen arkadaşımız hakkında ihbarname tutarak belgeliyoruz. 1 yıl içerisinde ise 70’e yakın kişiye ceza veriyoruz. Sürekli problem yapan arkadaşlarla yolları ayırıyoruz. Vatandaştan gelen uyarıları kesinlikle değerlendirerek gerekeni yapıyoruz. Yolcu küfür edip hakaret etmediği sürece, vatandaş ile kesinlikle ters diyaloğa girmeyecek.

■ 18 yaşında şoför alıyor musunuz? Biz yolcu taşıyan insanlarız. Ehliyetini yeni almış kişiler, insanlar muhatap olmasını fazla bilmiyorlar. Diyalogları zayıf. 18 yaşındaki kişileri biz buraya kaydettiğimiz zaman dilimiz yandı. Örneklerini yaşadık. Hayat tecrübeleri zayıf olduğu için durağımıza kayıt yapmıyoruz. Trabzon’da bu kuralları uygulayan başka durak var mıdır, bilmiyorum. Bizim yanımızda çalışan arkadaşın bizim kontrolümüzde olabilmesi lazım.

Dolaşmak istemiyor

■ Aydınlıkevler Mahallesi’nde yeni açılacak güzergâhınız var mı? Mahalle halkına ne gibi müjdeler verebilirsiniz? Okul eskiden mahallenin alt tarafında idi. Şimdi daha yukarıya çıkarılmasıyla biz de hat2 durağımızı yukarıya taşıdık. Ama arabaları fazla dolandırdığımız zaman araçtaki yolcular fazla dolaşmak istemiyor. Şoför arkadaşlarımıza bu konuda yaptığımız uyarı, yaşlı ve yürüyemeyecek kişiler hariç hat dışına çıkmak yok.

■ Vatandaşların uygun olmayan yerlerde inmek istemelerine ilişkin neler söyleyebilirsiniz? Burada kimse üstüne düşeni yapmıyor. Yolcumuz ‘müsait bir yerde ineceğim’ dediği zaman, eğer orada indirmezsen ya hakarete maruz kalıyorsunuz ya da laf yiyorsunuz. Ne yazık ki vatandaşlarımız dolmuşa bindiği zaman yürümekten aciz oluyorlar.

Beğendim
0
Sevdim
0
Beğenmedim
0
Üzgün
0
İnanılmaz
0

VİDEO

SON DAKİKA

ÇOK OKUNANLAR

© 2020 www.karadenizgazete.com.tr | Karadeniz Gazetesi bir Güçlü Ticari Ve Sınai Ürünler Pazarlama Ticaret Ve Sanayi Anonim Şirketi ‘dir.

Giriş Yap