SON DAKİKA



Haber > Karadeniz > Dolmuşçu dolmuşçuluk minibüsçü minibüsçülük yapar

Dolmuşçu dolmuşçuluk minibüsçü minibüsçülük yapar

02 Ocak 2016 Cumartesi - 10:03








Durak başkanlarının duraklarını yönetemediğini söyleyen Kocaman, “Her durağın bir düzeni, kuralı olmalı. Duraklarda herkes hattına ve verilen kurallara uysa hiçbir sıkıntı kalmaz. Diğer duraklardan tek isteğim, minibüs minibüsçülüğünü yapacak, dolmuş dolmuşçuluğunu” dedi.

Trabzon Havalimanı, Çimenli, Kaşüstü Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği Başkanı Miraç Kocaman, gazetemiz muhabirlerinden Yusuf Arslan'ın sorularını yanıtladı. Kocaman, "Durak olarak günde 20 bin kişiye hizmet veriyoruz. Bizim disiplinli çalışmamızın en büyük sebebi sabah işe getirdiğimiz müşterimizi akşam evine geri götürüyoruz" dedi. Durak içerisinde ve durak dışında yaşanan sorunları, arzuları ve taleplerin konuşulduğu röportajda biz sorduk, Kocaman cevapladı.

■ Havaalanı durağı kaç yıldır hizmet veriyor? Siz kaç yıldır durak başkanlığı yapıyorsunuz? Biraz kendinizden bahsedebilir misiniz? Durağımız Trabzon’un en eski duraklarından birisidir. Trabzon’un doğu tarafında hizmet veren tek durağız. Havaalanı, Yalıncak, Şana, Kaşüstü, Pelitli, Çamlıca gibi birçok bölgeye hizmet vermekteyiz. 1980 yılından beri durakta çalışmaktayım. Benden önce ağabeyim başkan idi. 1996 yılından beri de ben başkanlık yapıyorum. Durak başkanlığımın yanı sıra Trabzon Şoförler Odası’nda da yöneticilik yapıyorum.

TAKIMIMIZIN ARKASINDAYIZ

Trabzonsporlu biri olarak takım hakkındaki görüşleriniz nelerdir? Trabzon’da her zaman Trabzonspor bir ve üniversite ikidir. Bunlar zirvede olduğu zaman Trabzon esnafın yüzü daima güler. Trabzon’da bugün bir maç olduğu zaman dışarıdan şehre gelen para bırakıp gidiyor. Trabzonspor ve üniversite olmasın Trabzon bir köydür. Binlerce insan dışarıdan gelip Trabzon’da okuyor. Her aile hemen hemen bin liraya yakın para yolluyor. Bu para da Trabzon esnafına dağılıyor. Şu anda Trabzonspor’un başına gelen başkanımızın gücü de var, parası da. Daha iyi yerlere gelineceğinden eminim. Biz Trabzonspor’u da başkanımızı da seviyoruz. Daima takımımızın arkasındayız.

Öğrenciye indirim

■ Trabzon Karadeniz Teknik Üniversitesi’nin C kapısına hizmet veren bir durak olarak çeşit çeşit yöreden insanlara hizmet veriyorsunuz. Bunun sizin için önemi nedir? Öğrencilerimiz hepimizin çocuklarıdır. Onlar bizim geleceğimiz. Durakta ilk çalışmaya başladığım yıllarda da söylemiştim, şimdi de söylüyorum. Trabzon’da üniversite varsa Trabzon var. Üniversite yoksa Trabzon yok. Benim de üniversitede okuyan çocuğum var. Öğrencilerin yaşadığı sıkıntıları da biliyoruz. Biz durak olarak öğrencilere C kapısından Havaalanı tarafına normal tarifemiz 1 lira 75 kuruş iken biz 1 lira 50 kuruş alıyoruz. Amacımız kimse yolda kalmasın.

■ Trabzon’da gün geçtikçe artan araç trafiği ile özellikle Meydan bölgesinde ne gibi sıkıntılarla karşılaşıyorsunuz? Trafik konusu yıllardan beri dile getiriliyor. Havaalanından yola çıkıp Meydan tarafına giderken Değirmendere’de şoför esnafının aracındaki yolcusunu indirebileceği bir yeri kalmıyor. Bütün durakları ve indirme yerlerini hususi araçlar kapatmış durumda. Bu konuda büyük sıkıntılarımız var. Şoför arkadaşlarımız yol üzerinde yolcu indirdiği zaman polis ekipleri haklı olarak ceza uyguluyor. Ama bir durak başkanı olarak polis ekiplerinin yolcu indirebileceğimiz durakları sürekli olarak boş saklaması lazım ki biz de görevimizi rahat yapabilelim. Herhalde Trabzon’daki polis yetersizliğinden dolayı sıkıntılar yaşanıyor. Biz 2000’li yıllarda minibüs dolmuşçuluğuna döndüğümüz zaman dolmuş sayısı yarı yarıya düştü. Bunun yapılmasının amacı da trafiğin rahatlaması idi. O dönemlerde Trabzon’da trafik yok denecek kadar azdı, şimdi her gün trafiğe onlarca hususi araç giriyor. Bu yüzden Trabzon trafiği durumu kaldıramaz hale geldi. Şu anda Cevahir Alışveriş Merkezi’nin olduğu kavşakta bile trafik kilitlenme noktasına geliyor. Bizim Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanı Orhan Fevzi Gümrükçüoğlu ve Ortahisar Belediye Başkanı Ahmet Metin Genç ağabeyimizden tek isteğimiz yeni yolların yapılması için çalışmalar yapılmasını istiyoruz. Ama Trabzon Valiliği, Emniyet Müdürlüğü, Belediye’den yana hiçbir sıkıntımız yok. Her zaman ne istersek yapıyorlar.

Herkes işini yapacak

Durakta yaşadığınız sıkıntılar nelerdir? Durak başkanları duraklarını yönetemiyor. Her durağın bir düzeni, kuralı olması gerekir. Duraklarda herkes hattına ve verilen kurallara uysa hiçbir sıkıntımız kalmayacak. Diğer duraklardan tek isteğim minibüs minibüsçülüğünü yapacak, dolmuş dolmuşçuluğunu. Benim hakkım Şana’ya kadar yolcu almak ise Yomra’da ne işim var? Durak başkanları eğer şoförlerini kurallara uyduramıyorsa yöneticilik yapmamalı. Benim durağımda bir araba başka bir arabanın önüne geçip yolcu alamaz. Kimsenin hakkında gözümüz yok ama herkes hakkına sahip çıksın. Durak içerisinde şoför esnafına yönelik şikayet geldiği zaman nasıl değerlendiriyorsunuz? Yüz kızartacak bir husus varsa araba da yatar, şoför de ihraç olur. Bunun yanında eğer aynı kişiden ufak tefek hatalar yaptı diye şikayet gelirse üçüncü hatada ihraç olur. Durakta bir daha çalışamaz. Bazı durumlarda araba yatırmaktansa şoförü yatırıyoruz. 3 gün yatma cezası alan bir şoför günlüğü 60 liradan 3 günde 200 liraya yakın zarar eder ve bir daha ceza alacak bir hata yapmaz. Ama durak içerisinde bu şekilde sıkıntılar yaşanmıyor, yaşandığı takdirde uygulayacağımız kurallar bellidir. Kimsenin bu kurallara itiraz etmek gibi bir şansı yok. Durak içerisinde yıllardan beri çalışıyorum, bir can kaybı bile vermedik. Öyle ki bizim yolumuzun bir kısmı sürat yapmaya müsait ama kurallara uyulduğu takdirde en ufak bir sıkıntı bile yaşamıyoruz. Ama şehir içinde ikinci veya üçüncü vitesle giderken can kaybı yaşanan kazalar olduğunu duyuyoruz.

65_13

Genç faktörü

■ Durak olarak çalıştığınız bölgede yeni mahallelere de hizmet verme durumu ileride görünüyor mu? Biz ilk başta çalışmaya başladığımızda hattımız Meydan-Afet Evleri ile Şana idi. Şu anda gelinen noktada Kanuni, Yeşilköy, Çamlıca, Yalıncak, Sağlık Ocağı’na gidiyoruz. Burada yaptığımız yolcu potansiyeli durumuna göre oralara kol vermeye başladık. Amaç, buradaki insanlar bizim insanımız, biz bu insanlara hizmetin en iyisini vermek için çalışıyoruz. Durağımızın en uç noktalarındaki mahallelerde bile gece 12’den sonra araç bulup Meydan’a gidebiliyor, aynı şekilde geri de dönebiliyor. Eskiden böyle bir şey yoktu. Dolmuşun Trabzon’a faydası büyüktür. Öyle ki Yalıncak’a dolmuş seferleri başladıktan sonra orası imara açıldı. Dolmuşlar sayesinde vatandaşların yerleri de değer kazandı. Ortahisar Belediye Başkanı Ahmet Metin Genç’ten Allah razı olsun.

Parti reklamı yapmayız

■ Durak içerisindeki şoför arkadaşların kılık kıyafet ve saç sakal disiplinine önem veriliyor mu? Durağımda sakallı olarak araba sürmek isteyen kardeşim bile olsa izin vermem. Son derece önemli bir konudur. Şoför sabah erken kalkıyor diye tıraş olmamasını mazeret gösteremez, akşamdan tıraş olacak. Duraktaki hiçbir arabada hiçbir siyasi partinin reklamını taşıttırmam. Biz kamuya hizmet veriyoruz. Gönlümüzde bir parti vardır ama bunun reklamını yapamayız.


■ 1 Kasım seçimlerinde Trabzon’a raylı sistem getirileceği şekilde vaatler söylenmişti... Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanı Orhan Fevzi Gümrükçüoğlu ile konuyu konuştuk. Trabzon’un raylı sistemi kaldırmayacağını kendisi söyledi. Raylı sistem yapılabilmesi gereken kriterler var. Belli bir zaman içerisinde belirli yolcu sayısına ulaşması lazım ki çalışabilsin. Trabzon’a şu anda raylı sistem gelse isteriz, bizim için de fark etmez. Vatandaşların faydalanacağı her işte biz varız. Bizim için para önemli değil. Bir yolcum parasız olarak yolda kalsa her şoför arkadaşım onu evine kadar bırakır. Hastası bile olsa şoförlerden veya benden para alır hastaneye gider. Vatandaşın işi görüldükten sonrada borcunu gelir verir.

■ Süleyman Soylu’nun bakan olmasını nasıl değerlendiriyorsunuz? Biz Sayın Süleyman Soylu ile beraber çalıştık. Bu yolda beraber olduk. Ortahisar Belediye Başkanımız Ahmet Metin Genç ve Şoförler Odası Başkanımız Turan Altuntaş ile beraber çalıştık. Bir de bakanımız oldu, şimdi daha da rahatız. Rahat olmamızın sebebi 24 saat Sayın Soylu’ya ulaşma şansımız var. Bu da Turan Başkanımızın sayesindedir. Trabzon’a güzel işler yapacağına eminiz.

61 araç çalışıyor

■ Durak içerisinde kaç araç ve şoför esnafı ile hizmet veriyorsunuz? Dışarıdan yeni şoförler geldiğinde nasıl değerlendiriyorsunuz? 61 aracımız bulunuyor. Hizmetin en kalitelisini vermek için sürekli çalışıyoruz. Dışarıdan çalışmak için gelen şoför arkadaşların öncelikle SRC, ehliyet, adli sicil kaydı, ikametgah adresini alıyoruz. Daha sonra durak içerisinde bulunan baş şoför arkadaşımıza teslim ediyoruz. Güzergâh ve hatlarımızı öğreniyor, ondan sonra duruma göre başlatıyoruz. Bizim durağımızda disiplin en üst düzeydedir. Bu yüzden mümkün olabildiğince dışarıdan gelen yeni şoför arkadaşların evli olmasına dikkat ediyoruz. Evli adamın disiplini daha iyi oluyor. Yani sorumluluk sahibi olanlara iş vermeye çalışıyoruz. Durağımıza gelen her şoförün araba kullanma şansı yoktur.

Günde 20 bin yolcu

■ Durakta bir araç günde kaç sefer yapıyor ve ortalama olarak kaç müşteriye hizmet veriyorsunuz? Durağımızda 61 aracımız ile git gel ortalama olarak 20 bin kişiye hizmet veriyoruz. İnsanlarımız bizden memnun, biz de yolcularımızdan memnunuz. Sabah işe getirdiğimiz müşterimizi akşam evine geri götürüyoruz. Müşterilerimiz ağırlıklı olarak memur ve öğrencilerden oluşuyor. Durak içerisinde yanlış yapılmasına imkân yok. Çünkü yolcularımızda korsan yok. Korsan derken biz yolcuyu tanıyoruz, yolcu da bizi...

■ Müşterilerinize daha iyi hizmet verebilmek için ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz? Müşterilerimiz için durak içerisindeki tüm araçlarımıza Bas-Konuş sistemi kurduk. Amacımız yolcumuz yolda mağdur olmasın. Bu sistem doğal olarak durağa bir maddi yük bindirdi. Ayda ortalama 2 bin lira para ödemekteyiz. Her arabadaki telefona yaklaşık 500 TL ödedik. Bu da durağa 300 bin lira gibi bir masraf oldu. Burada amacımız yolda bir yolcumuzun bile mağdur olmamasıdır. Yolcunun beklediğini gören dolu arabalar arkasındaki arabaya anons geçiyor ve yolcuya hemen hizmet verilmeye çalışılıyor. Sıra sistemi ile çalıştığımız için her araba arkasından geleni aracı biliyor.

■ Müşterilerinizi duraklarda indirmek için gayret ediyor musunuz? Yoksa gelen talep üzerine uygun yerlerde mi durmaya çalışıyorsunuz? Bu tamamıyla durağın inisiyatifinde kalan bir durum. Biz kesinlikle alkollü mekanların önünde yolcu indirmiyoruz. Arabalarımıza aldığımız yolcular bizim ailemiz. Durak olarak tespit ettiğimiz yerlerin haricinde yolcu indirme ve bindirme işlemi yapmıyoruz. Şoförlerin de öyle bir şansı yok.

Yusuf ARSLAN

YARIN: Trabzon Aydınlıkevler Şoförleri Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği Başkanı İsmail Taner Şahin: Burası bacası olmayan ama egzozu olan bir fabrika

Beğendim
0
Sevdim
0
Beğenmedim
0
Üzgün
0
İnanılmaz
0

VİDEO

SON DAKİKA

ÇOK OKUNANLAR

© 2020 www.karadenizgazete.com.tr | Karadeniz Gazetesi bir Güçlü Ticari Ve Sınai Ürünler Pazarlama Ticaret Ve Sanayi Anonim Şirketi ‘dir.

Giriş Yap