SON DAKİKA



Haber > Gündem > Çetin: "Antalya 2022 turizmde daha iyisini yapabilir"

Çetin: "Antalya 2022 turizmde daha iyisini yapabilir"

15 Şubat 2022 Salı - 15:34




Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Başkanı Davut Çetin, Antalya’nın krizlere dayanıklı bir kent olduğunun altını çizerek, "Veriler bize Antalya’da ümitsiz veya karamsar olma hakkımızın olmadığını söylemektedir. Antalya’da ticarete 1-2 yıllık vizyonla değil, uzun vadeli vizyonla bakacağız. Antalya 2021’de turizmde Türkiye genelinden ve rakiplerinden daha iyi bir performans gösterdi, bu yıl çok daha iyisini yapmak zorundayız, yapabiliriz. Ümit ediyorum ki Ukrayna’da savaş olmaz ve bu yıl turiz





ATSO Başkanı Çetin, ATSO Atatürk Konferans Salonu’nda düzenlenen toplantıda, Antalya ekonomisinin 2021 yılı değerlendirdi, 2022 yılının beklentileri ve piyasa anketi sonuçları hakkında açıklamalarda bulundu.
Pandemi sürecinde fazla bir araya gelemediklerini dile getiren Çetin, can kayıplarının devam ettiğini ve önlemlere uyulmasına devam edilmesi gerektiğini belirtti.

"Rusya-Ukrayna gerginliği"

Rusya-Ukrayna arasındaki gerilime de değinen Çetin, “İki ülkeden 5 milyon turist alıyoruz. 4 milyon Rusya 1 milyon Ukrayna’dan. En çok sevindiğimiz konu İngiltere’nin karantinayı kaldırması. Diğer ülkeler de bunu kaldırsa fazla sıkıntı yaşamayız turizmde” dedi.

"Liman fiyatı"

Çetin, Antalya Limanı’nı kim işlettiğinin kendileri için önemli olmadığının altını çizerek, önemli olanın Mersin ve İzmir Limanı kadar fiyatın aynı olması gerektiğinin altını çizdi. Artık günü kurtarma yerine geleceği kurtarmayı konuşmak gerektiğini belirten Çetin, "Yapısal reformlar siyasi uzlaşma olmadan yapılamaz. Sorunlarımızı şeffaf, yapıcı olarak konuşmalı ve birlikte çözüm aramalıyız” dedi.
Davut Çetin, anketin kent ve ilçe merkezinde ATSO ve AESOB üyesi bini aşkın iş yerinde 6 sektörden yeme-içme, market ağırlıklı olduğunu belirtti.

"Sektöre yeni giren patron sayısı yüzde 20"

Pandemiye rağmen şirketlerde el değiştirme oranının az olduğu gözlemlenen ankette, “İşyerleri yeni olsa da işyeri sahiplerinin çoğunluğunun sektör tecrübesinin olduğunu görüyoruz. Sektöre yeni giren patron oranı yüzde 20. Bizim üyemizde yeni girenlerin oranı yüzde 13, yani daha düşük bir oran. En fazla yeni girişin, yani yeni girişimcinin restoran, kafe, pastane alanında olduğunu görüyoruz. Çalışan sayısı ezici şekilde mikro işletme hakimiyeti göstermektedir. Pandemi öncesine göre işyerlerinde çalışan sayısı biraz artmış görünüyor. İşyerlerinin yüzde 70’i tek işyeri, pandemi öncesinde bu oran yüzde 81’di. Pandemi öncesine göre bayi ve şube sayısı artmış. Odamız üyelerinde bayi ve şube oranı yüzde 43 oldu. İşletmelerin yüzde 80’inde ortaklık yok. Pandemi öncesinde bu oran yüzde 87’ydi. Ortaklık yönünde bir değişim var. ATSO üyelerinde ortaklı işyeri oranı yüzde 18’den yüzde 28’e yükselmiş, bu da iyi bir gelişme. Ticaret ve rekabet koşullarının şubeleşme, bayileşme, ortaklık, çalışan sayısında artışı zorladığını görüyoruz” dedi.

"İstihdam dertleri artsın"

Çetin, internet satışı yapan oranının yüzde 33’e çıktığını bu durumun pandemiden önce yüzde 15 seviyelerinde olduğunu hatırlattı. Beklenti sorularına verilen cevaplardan bahseden Çetin, “Bunda son dönemde ekonomideki gelişmelerin etkisi var. Bizim üyelerimizde azalma bekleyenlerin oranı biraz daha düşük yüzde 48. Olumsuz beklenti özellikle gıda ve market sektöründe fazla. Konaklama ve giyim sektörleri daha iyimser, gıda, market, dayanıklı tüketim ve yeme-içme hizmetleri sektörleri daha kötümser. Çalışan sayısında değişim beklentisinde yüzde 21 azalacak diyor” açıklamasını yaptı.

"Son aylardaki gelişmelerin etkisi"

Piyasa anketindeki beklentileri son aylardaki dalgalanmaların etkilediğine değinen Çetin, “2021 yılının 2020’ye göre daha iyi olması gerekiyorken, son aylardaki durum nedeniyle satış hacmi değişimi ve beklentilerle ilgili cevapların olumsuz yönde olduğunu görüyoruz. Turizmde 2019’un yüzde 60’ı düzeyinde kalsak da 2020’ye göre bir toparlanma oldu. Veriler de bunu gösteriyor, fakat maalesef döviz artışı, enflasyon, maliyet artışları ve piyasada durgunluğun baş göstermesi değerlendirmeleri ve beklentileri olumsuz etkilemiştir. Yani anketimiz daha çok son 3-4 aydaki durumu yansıtmaktadır. Bunun dışında küçük işletmelerin yapısal sorunlarını da unutmayalım. Antalya’ya 9 milyon turist gelse de kent merkezine gelen turist sayısı çok yetersiz kalmıştır. Ayrıca küçük işletmelerin bir taraftan zincir işletmeler, diğer taraftan e-ticaret arasında sıkıştıklarını da hep söylüyorum” dedi.

Beğendim
0
Sevdim
0
Beğenmedim
0
Üzgün
0
İnanılmaz
0

VİDEO

SON DAKİKA

ÇOK OKUNANLAR

© 2020 www.karadenizgazete.com.tr | Karadeniz Gazetesi bir Güçlü Ticari Ve Sınai Ürünler Pazarlama Ticaret Ve Sanayi Anonim Şirketi ‘dir.

Giriş Yap